
Duurtest: Groen gas in de Audi A3 g-tron (deel 1)
We rijden in Audi's A3 g-tron, die rijdt op benzine of CNG. Een milieuvriendelijk en goedkoop alternatief voor benzine en diesel.
Nu ik er een week op heb zitten in Audi's A3 g-tron schaam ik me een beetje. De afgelopen jaren hebben we bij Bright de elektrische auto en de plug-in hybrides in het zonnetje gezet. We stonden te likkebaarden bij de aankondiging van waterstofauto's. Ondertussen popten de CNG installaties langzaam maar zeker uit de grond. Rijden op aardgas is niet zo sexy als elektrisch, maar de voordelen zijn legio.
Is CNG hetzelfde als biogas?
CNG staat voor compressed natural gas. In goed Gronings: aardgas onder druk. CNG is dus niet per se biogas. Het kan aardgas zijn dat uit de bodem wordt gehaald of biogas dat uit onder andere (agrarisch) afval wordt verkregen en opgewaardeerd is. Wie bij Orangegas tankt, gebruikt biogas. De meeste tankstations bij mij in de buurt zijn van Orangegas. Gas wordt niet met grote tankwagens gedistribueerd, maar simpelweg door de gasleidingen naar het tankstation vervoerd. Dat levert natuurlijk significante milieuvoordelen op.
Daarnaast is de uitstoot van CO2 20% lager (tov benzine) en het gevaarlijke stikstofoxide (NOx) is 95% lager dan bij een diesel. Roet en fijnstof zijn helemaal niet aan de orde. Daarmee zijn de voordelen nog niet op. Want de auto rijdt stiller op CNG en flink goedkoper. Op 14 kilo CNG rijdt de Audi A3 met gemak 250 kilometer. De tank volgooien kost €15. Wil je 250 kilometer rijden op benzine, dan kost je dat ruim het dubbele.
Tanken zonder handen! Let op de benzinedop die naast de vulopening van de CNG tank zit.
Laughing all the way to the bank.
Bewezen techniek
Wereldwijd rijden er al 10 miljoen voertuigen met CNG als brandstof. Niet alleen auto's, maar ook bussen en vrachtwagens. Logischerwijs stijgt dat aantal in Rusland snel, maar in Argentinië bijvoorbeeld rijden al 1.7 miljoen voertuigen op CNG. Op vakantie naar Frankrijk of Italië is ook geen probleem: tankstations bevinden zich in heel Europa.
Waarom rijdt niet iedereen op CNG?
Veel mensen hebben nog een nare smaak in de mond van LPG installaties waar de koppen van gesteld moesten worden en waar je elke anderhalve kilometer mee aan de pomp stond. Bovendien zijn het aantal auto's dat je kunt kopen beperkt en zijn er nog weinig occassions op CNG. Wie goed zoekt vindt een Fiat Panda van 5000 euro, maar wie een beetje keuze wil hebben moet eigenlijk op zoek naar een nieuwe. De VAG merken zetten in op CNG met de Audi A3 die we rijden, maar ook de Seat Leon, de Volkswagen Up!, Passat, Touran, Golf zijn fabriek af met de gasinstallatie te koop. Bij Fiat kun je ook te kust en te keur gaan.
Volgende week de praktijktest.