Hot in Korea: chatten met je koelkast en wasmachine

Hot in Korea: chatten met je koelkast en wasmachine

Update: 28 april 2018 om 05:16
PRAAT MEE!

Smartphones zijn zo 2013 in Zuid-Korea. Daar zijn smart home appliances, zoals slimme koelkasten en wasmachines, pas écht hip.

De techgiganten zijn begonnen aan de strijd om het huis. Zowel Apple, Samsung als LG hebben een eigen platform waarmee slimme huishoudelijke apparaten kunnen worden bestuurd. Maar in Zuid-Korea is LG al langer bezig met hun eigen smart home-platform, genaamd HomeChat. Deze dienst maakt het mogelijk om met huishoudelijke apparaten van LG te chatten, van koelkasten en wasmachines tot stofzuigers en ovens. Als je maar allemaal apparaten van LG hebt.

In Zuid-Korea is LG namelijk een stuk groter dan in Nederland, met name bij huishoudelijke apparatuur. LG heeft in het land heuse LG Best Shops, een soort Apple Stores alleen dan geheel met LG-producten. En dat zijn er veel. Rijen wasmachines, de grootste gebogen oled-schermen met een 4K-resolutie en heel veel grote koelkasten. In Zuid-Korea heb je zelfs een heuse Kimchi-koelkast, die bestaat uit allemaal bakken waar Koreanen kool en andere groenten in stoppen en dat vervolgens laten fermenteren. Ofwel: rotte kool. Ze eten het bij alles. En nee, ik vond het niet echt lekker.

HomeChat

Terug naar HomeChat. Deze dienst wordt gebruikt in combinatie met Line, de in Azië megapopulaire chat-app met honderden miljoenen gebruikers. Je voegt LG HomeChat aan je contactenlijst toe en hebt direct contact met al je slimme LG-apparaten in huis. LG demonstreerde bijvoorbeeld hoe je met je koelkast in gesprek kon gaan. Je chat "Hey koelkast, wat heb ik nog" en vervolgens stuurt je koelkast een foto terug met de inhoud van de koelkast. Die foto is dan precies op dat moment genomen. Verbazingwekkend genoeg liet de foto de inhoud van de koelkast enorm duidelijk zien. Enorm handig dus als je niet meer precies weet of je nog wel bier nodig hebt.

Daarnaast registreert de camera in de koelkast welke producten je precies hebt. Zo herkent de camera een biertje of tomaat, en kun je via HomeChat aan je koelkast vragen hoeveel biertjes je nog hebt. Enkele seconden later ontvang je het antwoord. Maar daar houdt het niet op: de betreffende koelkast kan tevens melden welke producten bijna over hun houdbaarheidsdatum zijn en het apparaat kan zelfs recepten voorstellen op basis van de producten in de koelkast. Hoe handig is dat.

Displays

Een andere hele toffe innovatie in de wereld van koelkasten zag ik in de LG Display-fabriek, ten noorden van Seoul. Daar worden de schermen van LG geproduceerd en in een grote hal op de begane grond zijn allerlei verschillende schermen te zien, van schermen voor reclameborden tot spiegels met een geintegreerd scherm. Zo kun je tijdens het tandenpoetsen het ochtendjournaal bekijken. Wat blijkt: in het hotel waar ik verbleef was mijn spiegel ook voorzien van een lcd-scherm.

Het gaafste en meest innovatieve in de LG Display-showroom was het doorzichtige scherm. Deze werd gepresenteerd in een raam, waarbij je over het raam kon swipen om de digitale gordijnen dicht te doen. Ofwel: het beeld werd gewoon zwart. Het raam toont onder andere de weersverwachting, recent nieuws en de melding of je een paraplu moet meenemen. Het doorzichtige scherm is ook in een koelkast ingebouwd, waardoor je kunt zien hoeveel je nog van een product hebt. Ook kan het scherm recepten en nieuwsberichten tonen en kun je digitale post-it's achterlaten.

Smart home all the things

Naast slimme koelkasten heeft LG nog enkele andere slimme huishoudelijke producten: ovens, wasmachines en stofzuigers. Laatstgenoemde bestaat uit de oude vertrouwde stofzuiger, die door gebruik van een laser automatisch meebeweegt en op deze manier nooit tegen jou of objecten aanstoot als je 'm mee het huis door sleurt. De andere stofzuiger is de Hom-Bot, de robotstofzuiger die ook in Nederland te verkrijgen is. Met de Hom-Bot kun je via HomeChat chatten, zoals "maak om 17.00 mijn huis schoon", waarna het huis is gestofzuigd als jij klaar bent met werken. Na het stofzuigen keert de Hom-Bot automatisch terug naar zijn dock, om daar rustig te wachten op de volgende stofzuigbeurt. Ook kun je aan de Hom-Bot vragen wanneer 'ie voor het laatst heeft schoongemaakt.

De oven en wasmachine werken grotendeels hetzelfde als de Hom-Bot, waarbij je via HomeChat van afstand commando's kunt geven. Zo kun je bijvoorbeeld de oven voorverwarmen om precies op de juiste temperatuur te zijn als je thuis komt. Ook selecteert de oven automatisch het juiste programma - van heteluchtoven- tot magnetronmodus - op basis van het recept. Bij de wasmachine - LG maakt zo enorm rap aan de lopende band, zoals je in de foto hieronder ziet - kun je via te chatten op de hoogte blijven van je huidige wasbeurt, een nieuwe starten of een ander programma selecteren. Hierdoor heb je de mogelijkheid om de wasmachine alvast te vullen en pas later in de middag in te schakelen, waardoor de was direct kan worden opgehangen zodra je de voordeur open doet. Oh, en je kunt ook nieuwe wasprogramma's downloaden. Zo blijft je wasmachine altijd up-to-date en zo efficiënt mogelijk.

Hollandse mentaliteit

Het is interessant om al deze technologische innovaties in perspectief te stellen. Korea loopt op veel punten zo enorm voor op Europa en logischerwijs ook Nederland. Er is bijvoorbeeld overal enorm snel 4G - je ziet veel mensen op staat lopen en beeld streamen -, ze hebben de tofste gadgets en ze rijden in de grootste en nieuwste auto's. Maar de stad? Die blijft heel vaak enorm vervallen, waar straatverkopers nog steeds worstjes op hele oude vervallen barbeques aan het grillen zijn. Waar we geen zonnestraal valt te bekennen omdat er te veel smog in de lucht is. En waar Justin Bieber pas net echt populair aan het worden is.

Volgens LG kopen Koreanen sneller nieuwe producten dan Europeanen. "De Europese mentaliteit van 'we moeten minimaal acht jaar doen met deze koelkast' hebben we hier niet echt", laat een LG-woordvoerder weten. En daar heeft hij een punt, naast dat zowel Samsung als LG uit Zuid-Korea komen en hun producten veelal daar als eerste testen voordat ze naar de internationale markt gaan.

Dat geldt ook voor de slimme huishoudelijke producten en HomeChat van LG. Beide komen spoedig naar onder andere de Verenigde Staten en Verenigd Koninkrijk, waarbij HomeChat voor het eerst in het Engels wordt aangeboden. En omdat HomeChat met praktisch elke messengerdienst kan werken, is het niet vreemd dat LG een dienst als WhatsApp overweegt om HomeChat in Europa en de Verenigde Staten uit te rollen. Binnen enkele jaren kun je dus écht gaan appen met je oven, koelkast, wasmachine of stofzuiger. Ik verheug mij er nu al op.