
Deze game past zich aan je stressniveau aan
Deze controller meet hoe jij je voelt tijdens het spelen en past de game daar op aan.
Raak jij helemaal in paniek wanneer je Resident Evil speelt? Dan maakt de controller die op de universiteit van Stanford wordt ontwikkeld de game wat minder spannend. Althans, dat is uiteindelijk de bedoeling. Op de universiteit werken ontwikkelaars aan een spelcontroller die emoties van gebruikers registreert.
Controller meet je gesteldheid
Het team onder leiding van student Corey McCall gebruikte een Xbox-controller als prototype. De achterkant werd vervangen door een 3d-geprint stuk plastic met sensoren. In de handvatten zitten metalen plaatjes die hartslag, bloeddruk en ademhaling kunnen registreren. Met een accelerometer wordt bijgehouden hoe heftig de speler zijn controller beweegt.
Teveel stress, minder zombies
Door deze fysieke metingen te doen, krijg je een idee van wat voor emotie iemand voelt. Snelle hartslag en idem ademhaling? Dan is de game spannend. Misschien wel té spannend. Met de controller wil McCall de spelbeleving beïnvloeden. "Ziet het systeem dat je angstig of gestresst raakt, dan wordt automatisch het aantal zombies teruggeschroefd", geeft hij als voorbeeld. "Merkt de game dat een speler zich gaat vervelen, wordt het automatisch spannender gemaakt door de moeilijkheid even te verhogen."
Rust bij ouders?
Het project kan meteen ouders gerust stellen. "We kunnen de game beheersen voor kinderen", zegt McCall. "Als ouders bang zijn dat hun kinderen teveel opgaan in een game, kunnen wij ze waarschuwen wanneer het tijd is voor een gezonde pauze."
Video player