
Apple nu meest waardevolle merk ter wereld
Apple heeft Coca-Cola na dertien jaar van de troon gestoten als meest waardevolle merk ter wereld.
Voor het eerst in de geschiedenis van de jaarlijkse ranglijst Interbrand Best Global Brands is de koning van de meest waardevolle bedrijven van de troon gestoten. Dertien jaar lang stond Coca-Cola op nummer één maar die plaats is nu door Apple overgenomen.
Interbrand maakt de ranglijst op basis van financiële prestaties, de rol die het bedrijf speelt bij het beïnvloeden van de consumentenkeuze en de kracht die het heeft om premiumprijzen voor zijn producten of diensten te kunnen vragen. Coca-Cola is overigens ook door Google ingehaald, dat nu op de tweede plaats staat. Zes bedrijven in de top tien zijn IT-bedrijven, naast Google en Apple staan ook IBM, Microsoft, Samsung en Intel erin.
Interbrand begon de lijst van meest waardevolle merken in 2000. Apple stond toen op een 36ste plaats met een merkwaarde van 6,6 miljard dollar. Nu is de merkwaarde van Apple bijna 100 miljard dollar, bijna vijftien keer zoveel. "Eens in de zoveel tijd verandert een bedrijf ons leven. Niet alleen met producten maar met ethos", zegt Jez Frampton, Interbrands CEO.
De merkwaarde van Apple groeide met 28 procent en dat zou volgens Interbrand te danken zijn aan de recordverkopen van de iPhone en iPad. De kracht van Apple is volgens Interbrand dat het voortdurend anticipeert wat consumenten als volgende willen. Interbrand geeft wel aan dat als Apple de nummer één plek wil behouden, ze het momentum van Samsung op de mobiele markt moeten afremmen en nooit mogen vergeten waar ze voor staan: ‘Think Different.’
Google staat op een tweede plaats vanwege evolutionaire veranderingen op het gebied van Search, Android en Gmail in combinatie met innovaties zoals Google Glass en de Google Car zelfrijdende auto. Overigens is Facebook het snelst stijgende bedrijf op de Interbrand-ranglijst. Facebooks merkwaarde groeide met 43 procent en dat was goed genoeg voor een 52ste plaats.
Heineken, Shell en Philips zijn de drie Nederlandse bedrijven die respectievelijk een 92ste, 73ste en 40ste plaats op de Interbrand ranglijst innemen.