
Eindelijk écht gamen op een iPhone
In iOS 7 introduceert Apple ondersteuning voor game-controllers met échte knoppen. Eindelijk gamen zoals het hoort.
Tijdens de presentatie van de iPhone 5S riep Apple gameontwikkelaar Chair Entertainment het podium op om te laten zien waar de iPhone 5S met zijn 64-bit processor en tweemaal snellere grafische chip allemaal toe in staat is. Chair Entertainment is met de successen van iOS-games Infinity Blade 1 en 2 inmiddels geen onbekende naam meer.
Te oordelen aan de beelden die de ontwikkelaar tijdens de presentatie liet zien, zit het met Infinity Blade 3 grafisch in ieder geval wel snor. Qua gameplay is er bij dergelijke games op de iPhone echter nog veel te winnen. De meest gevierde touch-besturing zit vaker in kleinere indie-games, grafisch veeleisende games proberen ondertussen de besturing van een controller op een touchscreen na bootsen.
<object width="405" height="255" data="https://www.youtube.com/v/6ny6oSHyoqg" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="https://www.youtube.com/v/6ny6oSHyoqg"><param name="src" value="https://www.youtube.com/v/6ny6oSHyoqg"></object>
Vanaf iOS 7 is dat gehannes gelukkig niet langer nodig. De nieuwe mobiele software van Apple ondersteunt namelijk controllers met echte knoppen en sticks. Die waren er al voor de iPhone, maar werden door iOS niet officieel ondersteund. En dus ook niet door de meeste games. Maar nu Apple een standaard begint, zouden veel games weleens ondersteuning voor gamepads kunnen krijgen.
Chair Entertainment laat in een interview al weten zich te verheugen op fysieke controllers voor de iPhone, en hint daarmee naar wat nog komen gaat. Hoewel Apple het publiek nog niets verteld heeft over de nieuwe controller-mogelijkheden, weten ontwikkelaars kennelijk al meer. Zo dook er in juni al een foto van een Logitech-controller voor de iPhone 5 op. Wij kunnen net als Chair in ieder geval niet wachten.