
Racehorloge van Nissan meet conditie van chauffeur
Smartwatches verbinden je pols vooral met je social media-account en digitale kalender. Het horloge van Nissan connect met je auto.
Michael Knight was één van de allereerste gebruikers van een smartwatch die gelinkt was aan een auto. Een voice command was het enige dat hij nodig had om de auto allerlei opdrachten zelf uit te laten voeren. Inmiddels zijn we dertig jaar verder (ja, heus) en komt Nissan met wat ze 'de eerste smartwatch verbonden met een auto' noemen. Die misrekening van drie decennia zou te vergeven zijn als de Nissan smartwatch daadwerkelijk in de winkels zou liggen. Maar voorlopig blijft het bij een concept.
Dertig jaar technologische vooruitgang heeft wel een horloge opgeleverd dat in de praktijk voor een fatsoenlijke prijs te verkopen zou moeten zijn. Met de Nissan Nismo Watch kunnen chauffeurs de data van de auto inzien. Snelheid, verbruik en andere telematica. Maar omdat het horloge om de pols zit, kunnen ook biometrische gegevens van de chauffeur doorgespeeld worden.
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/Rz4AtilQSvw" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/Rz4AtilQSvw"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/Rz4AtilQSvw"></object>
Met een ECG wordt het hartritme gemonitord, met een EEG de hersenactivititeit en het horloge meet ook de temperatuur op de huid. Dat geeft een overall beeld van het uithoudingsvermogen, de conditie en concentratie van de chauffeur. Gegevens van de auto delen kan met het horloge op Facebook, Pinterest, Twitter en Instagram.
Ondanks dat het horloge niet te koop is, werd zelfs over de verpakking nagedacht. Die is gemaakt van het rubber dat van racebanden op de baan terechtgekomen is.