Path eerste sociale netwerk met premium optie

Path eerste sociale netwerk met premium optie

Update: 28 april 2018 om 10:26
PRAAT MEE!

Path heeft vandaag een grote update doorgevoerd in zijn Android en iOS apps. Voor 14 euro per jaar is het sociale netwerk voortaan reclamevrij.

Voor dat bedrag krijg je naast een advertentieloze oase ook een heleboel stickers en extra fotofilters, plus vroege toegang tot nieuwe items in de shop. Met de premiumoptie is Path een van de weinige sociale netwerken die voortaan ook op een betaalde variant vaart, naast de gratis gebruikers waaraan geld verdiend wordt met adverteerders.

Tuurlijk, Dropbox, Spotify en LinkedIn hebben ook een betaalde optie, maar daarvoor krijg je ofwel opslagruimte, toegang tot muziek of sleep je er zakelijk voordelen uit. Path durft het nu aan om puur voor sociaal verkeer geld te gaan vragen. De vraag is nu, hoeveel mensen dat voor de dienst over gaan hebben. Of blijven ze lekker de gratis versie gebruiken? App.net startte een jaar geleden als betaald alternatief op Twitter maar kwam daar op terug.

In de app update zijn overigens ook een paar nieuwe features gekomen. Zo is er nu ook de 'Inner Circle'. Je kunt een selectie maken van je allerbeste vrienden, om persoonlijkere berichten mee te delen die anderen niet hoeven te zien. Ook kun je je timeline zo instellen dat de updates van die Inner Circle-vrienden prominenter te zien zijn. Ook is het met de nieuwe update mogelijk om privéberichten te sturen à la Facebook.

Path lijkt daarmee weer enigszins terug te grijpen op de goede oude tijd, waarin je maar maximaal 50 vrienden aan het netwerk kon toevoegen die je echt kent. Inmiddels is dat uitgebreid naar 150, maar met de Inner Circle (die overigens wel tot 150 mensen kan bevatten) heb je de mogelijkheid om het weer wat knusser te maken.

Video