
Duurtest: Peugeot 208 GTi (week 1)
Peugeot brengt één van haar cultauto's weer tot leven. Kan de 208 GTi de verwachting waarmaken?
Mijn eerste auto was een 205 GTi. Tegen mijn principes in overigens. Van huis uit had ik meegekregen dat een Franse auto kopen geen goed idee is. Maar een vriend overtuigde mij eens te gaan kijken bij een GTi'tje van 16 jaar oud voor 225 euro. Ik kocht het ding en sleutelde er samen met Jochem een nieuw motorblok in, een nieuwe aandrijfas en nog wat kleinigheden. Ik was snel verlost van het idee dat ik zelf van klussen aan auto's zou gaan houden. Open knokkels en overal smeer is niet mijn idee van een hobby.


Rijden met de GTi was fantastisch. Ik reed er dezelfde zomer nog heen en weer mee naar Kroatië. Tijdens het filerijden dreigde het Franse raketje aan de kook te raken, maar hij liet me niet staan. De 205 bekeerde me niet tot Automobiele Francofilie, maar ik leerde de hype begrijpen.
Bijna 10 jaar later heb ik de sleutels van de 208 GTi. Die twee tussenliggende cijfers (206 en 207) waren volgens velen zowel visueel als qua rijervaring de GTi-naam niet waardig. Peugeot roept nu in haar advertenties: "GTi is back". Dat zegt genoeg.
De 208 GTi die wij rijden zit standaard al aardig vol met speeltjes. Voor 25.690 euro heb je een auto van 200pk en 275Nm koppel. Goed voor 230 kilometer per uur en 6,8 seconden van 0 tot 100. Je zit in een paar fraaie halflederen stoelen, met een klokkenwerk voorzien van een fraai roodgloeiend randje. Climate control, cruise control, navigatie met touchscreen, regensensor, lichtsensor, twee USB aansluitingen en bluetooth handsfree. Je komt dus niets te kort. Peugeot Nederland voegde voor 500 euro een glazen panoramadak toe aan de auto, voor 550 euro een chique grijs kleurtje en voor 100 euro een middenarmsteun. Totale prijs: net geen 27.000 euro.



Van buiten is de GTi duidelijk herkenbaar. Prachtige two tone 17" velgen. Net als bij het origineel vind je op de C-stijl naast het achterraampje een fraai GTi logo. De grille heeft een mooi rood detail (daarom mag je nooit een rode GTi kopen) en de knipperlichten lopen fraai door. In tegenstelling tot de 206 GTi zie je direct waarmee je te maken hebt. De snelste, meest speelse, meest zelfverzekerde 208 die er te koop is.
De komende maand rijden we de 208 GTi om te zien of hij net zo onder de huid kan kruipen als het origineel.