Verplichte snelheidheidsbegrenzers in auto’s botst met Britten

Verplichte snelheidheidsbegrenzers in auto’s botst met Britten

Update: 28 april 2018 om 10:26
PRAAT MEE!
presentator

De Britten willen er niet aan, de Duiters al helemaal niet. Wat jij?

In de herfst komt de Europese Unie met voorstellen om de verkeersveiligheid te verbeteren in de hoop het aantal verkeersslachtoffers in 2020 met een derde te verminderen. Een van de voorstellen betreft verplichte snelheidsbegrenzers in auto's. Via GPS, radiobakens en camera's in de auto's die verkeersborden kunnen lezen, zorgt deze Intelligent Speed Adoption (ISA) technologie ervoor dat een auto niet harder kan rijden dan de toegestane maximumsnelheid. De begrenzers kunnen ook automatisch afremmen als de maximumsnelheid op een traject verandert.

De Britse minister van verkeer Patrick McLoughlin heeft aangegeven dat hij zich zal verzetten tegen de plannen. Volgens een woordvoerder is het verplichten van snelheidsbegrenzers in personenauto's ongewenste bemoeienis van Big Brother orde. De AA, zeg maar de Britse ANWB, is wel een voorstander is van hoorbare snelheidswaarschuwing in personenauto's en denkt dat automatische snelheidsbegrenzers tot gevaarlijke situaties kan leiden. Bij inhalen bijvoorbeeld kan juist een extra dot gas de enige manier zijn om een botsing te voorkomen.

De EU denkt daar dus anders over. Proeven in tien Europese landen waaronder Nederland wijzen erop dat snelheidsbegrenzers levens kunnen redden. De studie in Nederland toonde aan dat het aantal ziekenhuisopnames met 15 procent zou verminderen en het aantal verkeersdoden met 21 procent af zou nemen. Naast verkeersveiligheid levert ISA een reductie in de CO2-uitstoot en verbetert de doorstroming van het verkeer omdat er minder ongevallen op de wegen plaatsvinden.

Toch zal de EU het moeilijk krijgen om snelheidsbegrenzers te verplichten. Zo leidt in speed-loving Duitsland een dergelijk voorstel tot de nodige debatten. Bij onze buren mag je op 60 procent van de snelwegen zo hard rijden als je wilt. Voorstellen om een maximumsnelheid op alle snelwegen in te stellen valt bij een groot deel van de Duitsers niet in goede aarde.

Video