Duurtest: Citroën DS3 cabrio (week 3)

Duurtest: Citroën DS3 cabrio (week 3)

Update: 28 april 2018 om 10:26
PRAAT MEE!

Rutger legt de pk mythe bloot en onderzoekt hoe het mogelijk is dat de DS3 met zijn 85 pk niet traag voelt.

Toen ik de DS3 aangeboden kreeg door Citroën voor deze test, meldde de importeur daarbij: "Het is een DS3 Cabrio met VTi 82 benzinemotor. Pk-technisch waarschijnlijk niet je favoriet maar wel met allerlei fijne opties." Voor 85 pk lijk je tegenwoordig excuses te moeten maken. Zelfs in zo'n klein karretje als de DS3. Zoals ik al schreef had ik gedacht dat ik een eindeloos geduld zou moeten oefenen en met doodsverachting in zou moeten voegen.

De sprint naar 100 duurt 12,5 seconden. Dat valt op papier dus nog wel mee. In de praktijk zou je zweren dat het sneller gaat. De auto pikt rap op en voelt niet te zwaar voor de motor. Wie er mee wil boenen loopt al wel rap tegen de beperkingen aan, maar rij er normaal mee en de 85 pk is absoluut adequaat.

Afgelopen week reed ik ook met twee andere auto's van bijna identiek gewicht. De een had 122 pk en 200 Nm koppel, de andere 165 pk en 226 Nm koppel. Je verwacht dan ook dat de krachtiger auto gehakt maakt van de underdog in een sprintje. Maar wat blijkt: er zit maar twee tiende van een seconde tussen. Dat heeft allemaal te maken met hoe makkelijk die pk's en newtonmeters onder je voet vandaan te toveren zijn. Uit het zwakkere blok is het volledige koppel al direct beschikbaar bij het wegrijden. Vanaf 1500 toeren voel je al druk in je rug. De 165 pk sterke wagen moet even op gang komen. Pas bij 4400 toeren per minuut heb je volledig koppel. Dan moet je flink gieren met de motor.

Wie zich druk maakt over de motorprestaties die er toe doen in de praktijk, kan dus beter kijken naar het koppel van een auto en hoe makkelijk dat beschikbaar is, dan naar de pk's.

Als het maar snel aanvoelt.

In het geval van onze DS3 is het maximum koppel bij 2750 toeren beschikbaar. Daar kom je met het nieuwe rijden net aan toe. Vandaar ook dat de DS3 met zijn 3 cilindertje van 82 pk en 116 Nm wel degelijk vooruit wil.

Video