
Solar gezinsauto mag de openbare weg op
De gezinsauto op zonne-energie van Solar Team Eindhoven krijgt van de RDW een kentekenplaat.
Stella, zoals de studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hun solarauto hebben gedoopt, voldoet inmiddels aan alle eisen om gewoon met het normale verkeer mee te doen. Haar ST-EL-LA kentekenbordje wordt vervangen door een echt exemplaar. Toch zal ze je de komende tijd nog niet superstil voorbijzoeven op de A2: vrijdag vertrekt het TU-team met Stella naar Australië om zich voor te bereiden op de aanstaande World Solar Challenge. En ieder risico op beschadigingen aan hun heldin willen ze voor die tijd beperken.
Alles moest kloppen: ieder scherp randje is inmiddels afgevijld. De onderzoekers hebben de auto zelfs getest op invloeden van mobieltjes. Daarvoor hebben ze de auto blootgesteld aan magnetische velden, om te kijken of daar het besturingssysteem niet door uitviel. Werkelijk aan alles is gedacht. Dat Stella nu een volwaardige auto is, geeft het team een goed gevoel mee op hun reis naar Australië.
Het is de eerste keer dat de Eindhovense TU meedoet aan de World Solar Challenge. Delft en Twente draaien al langer mee, maar doen dat in een andere klasse die vooral om snelheid draait. De TU/e'ers hebben gekozen voor de nieuwe Cruiser klasse, waarvoor andere criteria gelden. De 3000 kilometer dwars door de outback moet vooral comfortabel, veilig en met meerdere passagiers (inclusief bagage) aan boord af te leggen zijn.
De maanden juli en augustus hebben de mannen en vrouwen (afkomstig van maar liefst zes verschillende faculteiten) van het Solar Team gebruikt om de auto te testen op het verkeerscircuit van Defensie in Oirschot. Bright was daar bij en doet er in het volgende magazine uitgebreid verslag van.
