
Duurtest: Citroën DS3 cabrio (week 2)
Na twee weken met de DS3 moeten we even uitzoomen. Waarmee moeten we deze auto eigenlijk vergelijken?
Ik ben een beetje in de war van de Citroën DS3. Ik weet niet zo goed wat voor soort auto dit eigenlijk is en waar je hem dus op moet beoordelen. Zoals je van een fotomodel niet verwacht dat ze een penalty kan scoren en van een kleuter dat ie je schaakhobby een impuls zal geven, wil ik niet meer van de DS3 verwachten dan redelijk zou zijn. Na de ruime Astra, de sportieve Mini en de absurd competente 911 moet er even opnieuw gecalibreerd worden om tot een eerlijk oordeel van de DS3 Cabrio te komen.
Om te beginnen: de prijs. We rijden een DS3 Cabrio VTi 82 Chic. In deze versie met cruise, centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare dak kost hij een kleine twintigduizend euro. Met een chiquer kleurtje, interieur, wat chroom en vooral een "Pack Confort" met navigatie (van 2400 euro) loopt dat snel op. Iets meer dan 24 duizend euro alles bij elkaar. De Cooper S kostte kaal al 35K en in onze versie 44! Wie voor eind deze maand echter bij de Citroën dealer staat heeft een cabrio voor de prijs van een auto met een vast dak. Vanaf 16'740 euro. Je kunt de DS3 dus zien als een budget-Mini (vanaf 18,5 duizend) en concurrent van de Alfa Romeo MiTo of als een Volkswagen Polo concurrent met een beetje meer smoel.


Zoals je ziet is de DS3 erg gevoelig voor de juiste kleurkeuze en het juiste setje velgen.
Als ik zeg budget Mini concurrent, heb ik het uiteraard niet over de vuurspugende Cooper S die wij recent reden, maar de aanzienlijk astmatischer Mini One. Geen verkeerde auto om te rijden, maar ook geen veel betere rijdersauto dan deze DS3. Persoonlijk vind ik de nieuwe Mini een aantrekkelijk autootje, maar zie je er veel te veel van. Met een succesvol ontwerp dat sinds 2001 praktisch ongewijzigd op de markt is, is dat geen wonder. Vandaar ook dat er een markt is voor auto's als de MiTo en deze DS3.
Vergeleken met een Polo is de DS3 zonder twijfel sportiever en explicieter gelijnd. De haaievin op de B-stijl is een prachtige vondst. Het zwart van de voor- en achterruit dat er overheen loopt geeft de auto een heel eigen uitstraling. De neus daarentegen is naar mijn smaak te rond. Te weinig uitgesproken. Echt goed ontwerp heeft een vanzelfsprekendheid in de proporties. De Polo heeft dat. Een beetje saai en voorspelbaar maar er zit geen lijn die je ergens anders zou willen hebben. Maar ook daardoor is de Polo een overweldigend succes en zie je er twee op elke straathoek.

Al met al is de DS3 een auto die overal tussenin lijkt te zitten. Qua formaat, qua styling, qua prijs. Zonder een enorm compromis te zijn.