Niet uitchecken is goudmijn voor vervoersbedrijven

Niet uitchecken is goudmijn voor vervoersbedrijven

Update: 28 april 2018 om 10:57
PRAAT MEE!
presentator

Volgens De Telegraaf verdienen vervoersbedrijven 30 miljoen euro doordat passagiers vergeten uit te checken met hun OV-chipkaart.

Volgens eigen bronnen van De Telegraaf is het niet uitchecken met de OV-chipkaart een goudmijn voor vervoersbedrijven. Volgens de krant zou het gaan om een bedrag van 30 miljoen euro. Zodra je incheckt, reserveert het systeem een borg van 4 euro in tram, metro en bus en tot 20 euro in de trein. Aan het einde van de rit wordt dat bedrag verrekend met de werkelijke reiskosten, mits je uitcheckt. Doe je dat niet of mislukt het uitchecken als gevolg van een storing dan ben je deze borg kwijt.

Gemiddeld vergeet 1 procent van de reizigers uit te checken. Dat er veel geld naar de vervoersbedrijven vloeit als gevolg van het vergeten uit te checken was al bekend. Om welk bedrag dat gaat echter nog niet. De Tweede Kamer besloot in april 2011 dat er een onderzoek moest komen naar de verdiensten als gevolg van het niet uitchecken. In het najaar moet een onafhankelijk onderzoek helderheid verschaffen.

Online kan je via een claimformulier het afgeschreven bedrag terugvragen bij de vervoersbedrijven maar in de praktijk blijkt dat slechts zo'n 10 procent van de mensen de moeite neemt. Reizigers- en consumentenorganisaties willen dat de enorme bedragen op een simpele manier weer terugvloeien naar de reiziger.

De vervoersbedrijven Connexion en Veolia zeggen in De Telegraaf dat ze enerzijds wel verdienen aan mensen die niet uitchecken maar dat het beheer van het OV-chipkaartsysteem veel duurder is in vergelijking met het papieren kaartje. Het systeem is volgens de woordvoerders nodeloos ingewikkeld. Veolia zou graag een herinvoering van het oude kaartje met het zonesysteem willen zien.

Video