Winkelketens willen klanten volgen via wifi-tracking

Winkelketens willen klanten volgen via wifi-tracking

Update: 28 april 2018 om 10:57
PRAAT MEE!
Eindredacteur

Supermarktketen Jumbo en boekenketen Polare overwegen om via wifi-tracking meer gegevens over hun klanten te verzamelen.

Amerika stond even op haar achterste benen toen The New York Times in maart bekendmaakte dat meer dan honderd bedrijven gebruik maken van Euclid Analytics, een programma dat via wifi-tracking klanten volgt. Vooral grote modeketen Nordstrom had het te verduren, waarna het dan ook besloot te stoppen met de tracking.

Nu is wifi-tracking een optie voor de grote Nederlandse winkelketens Jumbo en Polare (voorheen De Slegte en Selexyz). "We spreken momenteel diverse partijen die een oplossing bieden voor routing-onderzoek", zegt Laura Valks van Jumbo tegen Elsevier. Annemarie van der Veen van Polare: "Er zijn plannen voor dergelijke technologieën voor in onze nieuwe flagship store, die later dit jaar wordt geopend. Maar die plannen zijn nog niet concreet."

Met deze tracking kan een bedrijf achterhalen hoeveel mensen binnen komen, hoe lang ze blijven en zelfs welke route ze lopen. Met deze informatie kan bijvoorbeeld de winkelindeling worden aangepast. De wifi-trackers vangen de signalen van smartphones in de buurt op. Deze hoeven daarvoor niet verbonden te zijn met internet. In webshops worden klanten van de eerste tot laatste klik gevolgd. Deze wifi-tracking zorgt voor de offline variant.

Ondanks dat we het steeds 'normaler' vinden om overal gevolgd te worden (vooral in winkelgebieden), schuurt deze ontwikkeling tegen 'the freaky line' aan. Deze denkbeeldige lijn geeft aan tot wanneer men bepaald gedrag acceptabel vindt. Gaat iemand of een bedrijf eroverheen, dan krijgt hij er van langs. Het moeilijke van de lijn is dat deze steeds opschuift. Want hoe hadden we het een paar jaar geleden gevonden dat we via onze mobiele telefoon te lokaliseren zijn?

Video