Tellit is de tegenhanger van individualistische games

Tellit is de tegenhanger van individualistische games

Update: 28 april 2018 om 10:57
PRAAT MEE!

Tellit laat je werkelijke of fantasieverhalen delen met vrienden. Precies waar een gezelschapsspel voor bedoeld is.

Is het je wel eens opgevallen dat gamende mensen in het scherm verdwijnen en voor de buitenwereld haast niet meer aanspreekbaar zijn? Terwijl het oorspronkelijke spel, een gezelschapsspel, nou juist mensen in gesprek brengt. Het spel Tellit waarmee Friederike Borngaesser (22) afstudeert als crossmedia designer aan de ArtEZ in Enschede gaat zelfs op zoek naar dat gesprek.

De spelregels van Tellit zijn als volgt. Alle spelers aan tafel hebben een gekleurde pion om mee te spelen. Daarnaast ontvang je een startkaart, daar staat bijvoorbeeld het exemplarische "Er was eens…" op. Daar begint je verhaal. De grote toren is de verpakking, dobbelstenen zijn niet nodig. Wie aan de beurt is pakt telkens twee kaarten van een stapel. Die lasergesneden houten kaarten zijn zeshoekig, zoals je ook kent van Kolonisten van Catan. De plankjes bevatten door Borngaesser gemaakte illustraties, woorden of materialen.

Met 'fiets' en 'spannend' kun je je verhaal een verloop geven. Ook als je dat doet gebaseerd op fantasie in plaats van werkelijkheid laat het verhaal altijd wat van jou zien. Een medespeler kan op jouw verhaal en kaart inhaken zodat een soort battle ontstaat. Als je verhaal het einde nadert, trek je een eindkaart zoals "en ze renden en renden en renden." die je dan in je verhaal moet integreren. Een winnaar is er niet, maar rijker ben je wel geworden.

Borngaesser ontwierp het spel voor alle leeftijden, als je maar praten kan. "Iedereen is creatief. Het eigenlijke doel van een spel is om het samen gezellig te hebben en dat krijg je met Tellit weer." De leukste reactie die ze tijdens de afstudeerexpo ontving: "Als het spel nu in de winkel staat, zou ik het nu kopen."

Video