De cloud moet UPC's zorgenkindje Horizon helpen

De cloud moet UPC's zorgenkindje Horizon helpen

Update: 28 april 2018 om 10:57
PRAAT MEE!

UPC's moederbedrijf lanceert een cloud-versie van Horizon. Zo is de tv-dienst sneller te verbeteren dan via firmware-updates van de mediabox.

UPC's interactieve tv-dienst Horizon is op zijn zachtst gezegd geen groot succes. Horizon-gebruikers klagen steen en been over trage, haperende software van de mediabox en diens ongebruiksvriendelijke interface. UPC bracht al meerdere firmware-updates uit, maar is nog altijd bezig met de uitrol van een belangrijke update die eindelijk de ergste problemen zou moeten verhelpen.

Maar telkens maar de firmware moeten updaten is niet erg prettig voor de gemiddelde klant. En voor UPC ook niet. Daarom werkt UPC's moederbedrijf Liberty Global aan een cloudversie van Horizon, zo werd in maart al duidelijk. Die cloudversie is volgens LBI-topman Mike Fries inmiddels succesvol getest in Londen, meldde BroadbandTVNews deze week. "De cloud-versie van de user-interface is klaar voor lancering. Dit maakt het makkelijker om toekomstige releases uit te brengen en verlaagt de prijs van de settopbox. Ik ben erg tevreden over deze ontwikkeling", aldus Fries.

Naast het streamen van de user-interface wil UPC zijn Horizon-settopbox ook content in de cloud laten opslaan. Momenteel kan de Horizon-box met de dvr-functie alleen programma's op de ingebouwde harde schijf opnemen. Onder UPC-klanten klinkt al de vrees dat UPC uiteindelijk de mogelijkheid om programma's lokaal op te slaan zal schaffen. Als je internetverbinding wegvalt, zou je dan niet naar je favoriete programma kunnen kijken.

Een deel van UPC's Horizon-klanten heeft overigens onlangs ook al verbeterde afstandsbedieningen ontvangen. Die remote werkt zowel met infrarood als radiofrequenties en heeft meer directe knoppen voor belangrijke menu-items. Op de achterkant zit een qwerty-toetsenbordje. Van alle digitale tv-klanten van UPC gebruikt inmiddels 1 op de 6 de nieuwe Horizon-box.

Over de eerdere massale klachten over Horizon in Nederland en Zwitserland zei Fries: "Klanten klagen overal over. Dat is normaal bij elk nieuw product. Sommigen willen het sneller, anderen groen, anderen blauw."

Video