Deze boodschap verwijdert zichzelf na 1000 views

Deze boodschap verwijdert zichzelf na 1000 views

Update: 28 april 2018 om 10:57
PRAAT MEE!

Deze link wist zichzelf uit de online archieven nadat hij een x aantal keer bekeken is.

Had je maar nooit die dronken foto op Facebook gezet. Inmiddels is hij doorgeplaatst naar de pagina's van anderen en voor altijd vindbaar in de internetarchieven. Ook al verwijder je de oorspronkelijke boodschap. Had je maar gebruik gemaakt van BlinkLink.

BlinkLink is een weblink die in een ogenblik (blink) zichzelf wist. Gelukkig kun je zelf bepalen hoe lang een ogenblik duurt. De link verwijdert zichzelf na een door jou ingesteld aantal hits. Er is wel een addertje onder het gras: de link verschijnt weer als iemand hem via twitter deelt.

De maker van BlinkLink is Clay Allsop. In een nogal nerdy verhaal vertelt hij over technische problemen en statistieken achter BlinkLink. Wat hij als doel ziet van de verdwijnende links zegt hij niet, afgezien van dat hij denkt dat er een markt is van mensen die het gebruiken voor een "share wall" waar een boodschap verdwijnt tenzij hij opnieuw geshared wordt.

BlinkLink blijkt wel degelijk aan een vraag te voldoen. Op de eerste dag kreeg de dienst 17 duizend bezoekers. Allsop zelf maakte een blinklink naar een nerderige pasfoto van zichzelf en stelde het verdwijnpunt in op 10 duizend kliks. De link verdween na 30 minuten.

In dezelfde lijn ligt de app Glympse die een momentopname van je gps-locatie deelt. Daar kan ik me meer het nut van indenken. Bijvoorbeeld omdat je niet meer achter het stuur hoeft te schrijven dat je een kwartiertje later komt, of kan laten zien dat je veilig thuis gekomen bent.

Is dit een moderne vertaling van wat wegens desinteresse onder op de stapel papier terechtkomt uiteindelijk in de prullenbak verdwijnt?

Video