
Samsung ziet concurrentie naderen
Met een recordwinst heeft Samsung bepaald geen slecht kwartaal achter de rug. Toch ziet het bedrijf een potentiële bui al hangen.
Het gaat goed met Samsung. Het Zuid-Koreaanse bedrijf boekte afgelopen kwartaal een recordwinst en was zo winstgevender dan Apple. En hoewel het bedrijf in de afgelopen drie maanden 71 miljoen smartphones verkocht, voelt het de adem van de concurrentie in de nek. Dat vertelde Samsung bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Daarin werd nog maar eens onderstreept dat de Amerikaanse en Europese markt al lang niet meer de enige graadmeter voor succes zijn. Want hoewel de Samsung Galaxy S4 met 20 miljoen verkochte exemplaren in twee maanden een succes is, daalde de winst van de mobiele tak van Samsung.
Samsung zegt dat het verwacht dat de groei komend kwartaal nog wel blijft toenemen, maar minder hard dan voorheen. Afgelopen kwartaal steeg de omzet van Samsung in de smartphonemarkt nog 8,8 procent naar 23,5 miljard euro, maar de winst daalde. Daar hebben volgens Samsung alle smartphonemakers last van. Bovendien wijst het bedrijf op de toenemende concurrentie van andere bedrijven. Welke bedrijven Samsung daar mee bedoelt, is niet duidelijk.
Eeuwige concurrent Apple lijkt in ieder geval wat in zijn schild te voeren. Het bedrijf zou het afgelopen kwartaal voor 16 miljard dollar aan eigen aandelen hebben gekocht. Apple kondigde al aan de markt dit najaar te verrassen met tal van nieuwe producten en daar verwacht het bedrijf kennelijk veel van. Maar ook het goedkopere segment en de markt in Azië worden steeds belangrijker voor smartphonemakers. Marktonderzoeker IDC stelde een top vijf op met meest succesvolle smartphonemakers in het afgelopen kwartaal.
Naast usual suspects Apple en Samsung deden ook LG, Lenovo en ZTE het volgens IDC bijzonder goed. Ten opzichte van vorig jaar zag LG zijn verscheepte smartphones met 108 procent toenemen. En hoewel Lenovo in Europa wat smartphones betreft niet erg bekend is, gaat het bedrijf in China lekker. Door de succesvolle verkoop van onder andere zijn LePhone-reeks wist het bedrijf 130 procent meer smartphones te verschepen. Ook ZTE is succesvol in Azië en is van plan dit jaar 50 miljoen smartphones te verschepen.