
Maak je e-scooter robuust, luxe of sportief
Door een elektrische scooter zo te ontwerpen dat hij makkelijk te customizen is, wordt elektrische vervoer gestimuleerd.
Van Bas Korfage mogen alle scooters elektrisch worden. En daarvoor mag je best meeliften op de marketingbudgetten van grote merken. Hij studeert af als Industrieel Ontwerper aan de Universiteit Twente met een methode waarmee werkgever Ebretti snel en kostenefficiënt kan schakelen tussen verschillende scooterdesigns.
Dit is een van de meer praktische projecten uit de serie van afstudeerwerken 2013. Als industrieel ontwerper los je niet een zelf verzonnen probleem op, maar werk je in dienst van een bedrijf waar je een werkelijke opdracht maakt. Geen luchtfietserij maar budgetten en productielijnen. In dit geval werkte Korfage aan de customization voor de nieuwe elektrische scooters van Ebretti.
"Het vernuft zit in de veelzijdigheid aan toepassingen. Wanneer er bijvoorbeeld snel en goedkoop gehandeld moet worden, kan je de verf veranderen, stickers gebruiken en wellicht een ander dashboard plaatje kiezen. Wanneer er meer geld te besteden is, kunnen de spiegels vormgegeven worden naar het desbetreffende merk, en kunnen de achter- en voorkap ook aangepast worden. Deze bestaan uit modules: een spuitgegoten deel dat voor elk model hetzelfde blijft en een vacuüm gevormd deel dat tot op zekere hoogte veranderd kan worden."
Als voorbeeld maakteconvertedNodeseen scooter voor Gaastra (sportief), Hugo Boss (luxe) en G-Star (robuust). Voor het design is gekeken naar andere elektrische vervoermiddelen en zijn trends uit de autowereld toegepast op het ontwerp van de scooter.
Naast de beperkingen van een werkelijke opdracht kreeg Korfage er ook een klein cultureel verschil in werken met China bij. "Het nieuwe (middelgrote) Ebretti model zou aanvankelijk de 418 gaan heten, aangezien de bestaande kleine variant 318 en de grote variant 518 heet. Maar 418 blijkt een ongeluksgetal in China, en aangezien daar de nodige werkzaamheden worden gedaan is er voor gekozen die naam maar niet te gebruiken."
Bijkomend voordeel van afstuderen in dienst van een scooterbedrijf is dat hij en zijn vrienden en familie tijdens de afstudeerperiode zelf op de scooters hebben gereden. "Voor die tijd heb ik nooit op een brommer of scooter gereden, en na die tijd werd het bijna een gewoonte."
Korfage is inmiddels overtuigd van de elektrische scooter. "Elektrisch vervoer mag sneller in opkomst komen. Het is stil, schoon en goedkoop in gebruik. Mensen zijn toch wat terughoudend om voor elektrische aandrijving te kiezen, bijvoorbeeld omdat de accu te vroeg leeg gaat. Onderzoek toont echter aan dat gebruikers gemiddeld 15 km per dag rijden, wat geen probleem is voor de accu. Helemaal met de ontwikkelingen voor draagbare accu's, die het opladen ook nog eens vergemakkelijken."
Over het toevoegen van geluid: "Tijdens de afstudeeropdracht viel op dat veel mensen stil als gevaarlijk zien, en tot mijn ergernis is het plan om elektrische voertuigen van een geluid te voorzien waardoor mensen het aan horen komen. Naar mijn mening is dit de omgekeerde wereld, oke, als bestuurder van een elektrisch voertuig moet je er rekening mee houden dat andere weggebruikers je niet horen, maar naar mate het populairder wordt wennen we daar wel aan. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van geluid, wennen we niet en neemt het de voordelen van stil vervoer weg."
