
Creative Class: Op wereldreis met Google Images
Reizen hoeft allang niet meer. Ga online en de wereldwonderen liggen aan je voeten. Maar of ze een realistisch beeld geven?
Grote panoramaprints van een berg en een rots, en een uitkijkpunt, waarvandaan bezoekers van de eindexamenexpo van de Koninklijke Academie voor de Kunsten in Den Haag foto’s van elkaar voor de idyllische uitzichten kunnen maken. Zo richtte Charlotte Brand (23), sinds een paar weken afgestudeerd fotograaf, haar afstudeerpresentatie in. "Op Facebook vroeg iemand: 'Hey, ben je in Peru?' Dat was de leukste reactie op mijn werk", aldus Brand.
Haar afstudeerwerk World Wide Wonders bestaat uit zeven collages, losjes gebaseerd op de zeven wereldwonderen. Het is een wereldreis door middel van Google Images. Met de beelden onderzoekt Brand thema’s als gesimuleerde werkelijkheid en het contrast tussen virtualiteit en realiteit.
"Tegenwoordig spenderen we zo’n 40 procent van onze tijd online. Door middel van internet kunnen we alles zien, weten en kennen. Maar is dit wel echt zo? Met dit project bevraag ik hoe wereldwijs wij eigenlijk zijn. Vooral de jonge generatie denkt alles gezien te hebben. Maar kunnen we echt weten hoe verre plekken er uit zien, of bekijken we steeds dezelfde iconische plaatjes op internet?", aldus Brand.
Op de website is haar serie World Wide Wonders te zien, bestaande uit zeven samengestelde beelden. Collages, waarvoor Brand telkens de foto’s gebruikte die op de eerste pagina van Google Images verschenen bij zoektermen als mountain, vulcano en dessert. Ieder beeld gaat op een andere manier de interactie met de kijker aan, waardoor langzaam duidelijk wordt dat de iconische ansichtkaartachtige plaatjes niet realistisch zijn.
Brand ‘groeide op met internet’ en vindt het helemaal zo slecht nog niet dat we de wereld vanuit onze luie stoel kunnen zien. "Daarom wil ik het tegelijkertijd ook vieren. Ook wanneer je geen tijd of geld hebt om te reizen: met internet kun je overal heen."


