
Instagram wordt in Koeweit gebruikt als marktplaats
Inwoners van Koeweit gebruiken fotodeelsite Instagram als virtuele etalages om hun waren aan te prijzen. Van schapen tot makeup.
De meeste mensen gebruiken Instagram om hun creatieve kiekjes met anderen te delen. In Koeweit blijkt Instagram echter populair als online marktplaats. Blogger Jason Kottke interviewde kunstenaar Fatima Al Qadiri die opgroeide in Koeweit. "We consumeren grote hoeveelheden van alles. Instagram-winkels zijn in Koeweit groots. Als je een Instagram-account hebt, kan je overal een prijskaartje op plakken, er een foto van nemen en verkopen. Je kan bijvoorbeeld dit blikje mineraal water roze verven, er een hartje opplakken en het te koop zetten."
Volgens Fatima heeft zelfs haar grootmoeder een Instagram-winkeltje waar ze gedroogd fruit verkoopt. Een kennis van haar familie verkoopt vreemde potplanten met astroturf. "Mensen creëeren gehackte producten", zegt Fatima. Kottke zocht zelf nog naar andere voorbeelden van Instagram-winkels. Zo verkoopt Sheeps-Sell schapen, Store & More mode-artikelen en kunnen vrouwen via Sondos Makeup een afspraak maken om hun make-up door een pro te laten doen.
Of het fenomeen buiten Koeweit ook een hit zal worden?Helemaal ongewoon is het niet om sociale netwerken creatief te gebruiken op een manier die de bedenkers oorspronkelijk niet voor ogen hadden. Op Pinterest verkoopt NARS lippenstift, pinde de Amerikaanse familie Hayduk die alles in Hurricane Sandy verloor foto’s met meubilair dat ze nodig hadden met de vraag of iemand dat voor ze wilde kopen, en gebruikt Petfinder Pinterest om een een nieuw onderkomen voor huisdieren te vinden.