Tool herkent sarcasme op social media

Tool herkent sarcasme op social media

Update: 28 april 2018 om 11:28
PRAAT MEE!

De tool Spotter weet in 80 procent van de gevallen sarcasme in online berichten te herkennen. Grote bedrijven en overheden zijn klant.

Het Franse bedrijf Spotter heeft een analysetool die sarcastische comments in 80 procent van de gevallen correct als zodanig zou herkennen. De tool wordt onder meer verkocht aan grote bedrijven, maar ook aan de Europese Commissie, de rechtbanken in Dubai en het Britse ministerie van binnenlandse zaken, schrijft BBC News. De tool wordt gebruikt om de reputatie van organisaties te meten.

Spotter gebruikt voor zijn algoritmes een combinatie van linguistiek, semantiek en heuristiek. Daarmee kan in 29 talen de toon van berichten worden bepaald. Een paar jaar geleden zou het huidige niveau van nauwkeurigheid niet mogelijk zijn, stelt Spotter. Wordt er over een bedrijf veel sarcastisch geschreven op Twitter of Facebook, dan duidt dit volgens Spotter meestal op een slechte service richting de klant. Schrijf je bij vertraging van je vlucht 'Bedankt KLM, nu komen we twee uur later in Londen aan', dan herkent Spotter dat dit geen echt bedankje is.

Video