Samsung pakt 40 procent smartphonemarkt in Nederland

Samsung pakt 40 procent smartphonemarkt in Nederland

Update: 28 april 2018 om 11:28
PRAAT MEE!

De macht van Samsung blijft groeien: het Koreaanse bedrijf verkoopt nu 40 procent van alle smartphones in Nederland.

Samsungs marktaandeel in Nederland is gestegen naar 40 procent in het eerste kwartaal van 2013, meldt Telecompaper op basis van een eigen marktonderzoek. In het eerste kwartaal van 2012 was dat nog 34 procent. De grote verliezers zijn volgens Telecompaper Nokia en BlackBerry. De gegevens over de mobiele telefoonverkopen die worden bijgehouden door het bureau GfK Benelux zijn meestal niet openbaar en worden alleen gedeeld met de fabrikanten.

Uit het Telecompaper-onderzoek blijkt ook dat consumenten vooral kiezen voor een bepaalde telefoon vanwege de merknaam en het imago van de fabrikant. Ook het besturingssysteem bepaalt steeds vaker de keuze voor een toestel. Verder blijkt dat van de Nederlandse prepaid-gebruikers 35 procent ook al een smartphone heeft.

Nederlanders met een 3g-abonnement zijn sms steeds meer aan het vervangen door instant messaging en social media. In Q1 van 2013 verzonden Nederlandse mobiele gebruikers gemiddeld nog maar 26 sms'jes per maand, tegen 43 een jaar eerder.

Video