Duurtest: Ford B-max (week 2)

Duurtest: Ford B-max (week 2)

21-05-2013 14:26 Laatste update: 28-04-2018 11:59

Na een week in de B-max hebben we een kleine crisis in het zelfvertrouwen, dankzij het imago van de MPV.

Vorige week maakten we kennis met de B-max. Een compacte MPV met een slimme schuifdeur. Die blijkt in praktijk inderdaad superpraktisch. Zeker na het parkeren. Bovendien is de voorstoel helemaal plat te klappen. Zoonlief zit als een prins achterin met uitzicht rondom. Doordat de stoel platligt kijkt hij ook door de voorruit en we hebben zelfs glas in het dak. Overigens: een wat cryptische sticker legt volgens mij uit dat als je kind meer dan 18 kilo weegt je die voorstoel omhoog moet zetten. Voor de veiligheid neem ik aan.

Datzelfde flexibele interieur zorgde er ook voor dat ik drie Ikea dozen, een Velux dakraam (M04) en het gootstuk dat erbij hoort in de auto krijg en nog de twee voorstoelen vrij had. De verstelbare bodem is handig. De achterbank is simpel in delen plat te gooien en die schuifdeuren zorgen ervoor dat je makkelijk overal bij kan.

Ik was helemaal blij dus deze week. Totdat iemand tegen zijn vrouw riep: "Gut. Da's een leuke auto voor je ouders!" Dat riep hij niet om mij te pesten, maar omdat hij werkelijk enthousiast was en dacht dat zijn schoonouders niet alleen in praktische zin voorzien zouden zijn met de B-Max, maar ook de blits zouden maken in de buurt.

Hij had natuurlijk gelijk. De B-max is een stuk leuker om te zien dan bijvoorbeeld een Opel Meriva. De oudere jongeren combineren de hoge zit logischerwijs liever met een paar sportieve velgen. De B-max is echt een knap karretje, maar qua mannelijkheid doet een compacte MPV exact 84% onder voor een Range Rover. Daar moet je niet over piepen, daar heb je zelf voor gekozen met een MPV. Voor mij drukte het de pret wel even. Sterker nog: ik kreeg een beetje heimwee naar die andere Ford met datzelfde 125pk 1 liter blokje; de Focus die we vorig jaar reden. Met dezelfde opties en in stationwagon variant is die een paar duizend euro duurder en minder exclusief. Maar de lagere zit rijdt leuker, je hebt minstens zoveel praktische ruimte en je rijdt een knapper model. Dilemma's.

Ondertussen rijd ik wel superzuinig met de ecoboost. Daarvoor moet je het koppie er een beetje bij houden en niet teveel letten op het fijne geluid dat de driecilinder maakt als je hem op toeren jaagt. Maar dan ligt 1 op 20 ook binnen bereik op langere stukken b-weg, zonder teveel remmen en schakelen.