
Miljoenen gebruikers verlaten Facebook
In de VS en Europa heeft Facebook zijn piek bereikt. Miljoenen gebruikers stappen over op andere sociale netwerken zoals Path en Instagram.
Facebook verliest maandelijks miljoenen gebruikers in de grootste markten zoals in de VS en UK, schrijft de Guardian. De cijfers komen van het onderzoeksbureau SocialBakers, dat vooral gebruikt wordt door adverteerders. In de laatste zes maanden heeft Facebook bijna 9 miljoen gebruikers in de VS en 2 miljoen in UK verloren.
Maar de afname van Facebook- gebruikers is met name de afgelopen maand hard gegaan. In de VS kostte dat Facebook in één maand 6 miljoen gebruikers, een afname van 4 procent. In de UK checkte 1,4 miljoen oftewel 4,5 procent van de gebruikers niet meer in. Niet alleen Amerikanen en Britten stoppen ermee maar ook gebruikers in landen als Canada, Spanje, Duitsland, Frankrijk en Japan geven er de brui aan. In Nederland is er nog geen daling geconstateerd en blijft het aantal gebruikers rond de 7,5 miljoen gebruikers hangen.
Volgens een expert zou de afname enerzijds komen doordat Facebook in deze landen al zijn piek heeft bereikt. Iedereen die in deze landen gebruik wil maken van sociale netwerken heeft zich ondertussen al aangemeld bij Facebook. Anderzijds zou de afname een gevolg zijn van verveling. De gebruikers willen weer eens wat anders en stappen bijvoorbeeld over op Instagram of Path.
De foto-deel site Instagram kreeg in de achttien maanden voordat Facebook de dienst overnam zo’n 30 miljoen nieuwe gebruikers. Nu Instagram in handen is van Facebook is de dienst razend populair bij met name jongeren die meer beeld willen. Het sociale netwerk Path dat het aantal vrienden limiteert tot maximaal 150 ‘echte’ vrienden wordt ook steeds populairder. Path heeft ondertussen de 9 miljoen gebruikers gepasseerd en per week krijgt de dienst er 1 miljoen gebruikers bij. In Venezuela werd de Path-app in één weekeinde een half miljoen keer gedownload.
Facebook blijkt echter nog wel snel te groeien in Zuid-Amerika en India. Brazilië zag een groei van 6 procent en India van 4 procent. De afname in de grote markten worden echter ook bevestigd door andere Facebook trackers zoals onderzoeksbureau Nielsen. Niet alleen neemt het aantal gebruikers af maar bijvoorbeeld in de VS neemt het aantal minuten dat gebruikers op Facebook zitten af van 121 minuten in december naar 115 minuten in februari. Facebook heeft eerder zelf al gewaarschuwd dat de tijdsduur op Facebook via de desktop zou afnemen. In een jaar tijd is het smartphone gebruik van Facebook echter wel verdubbeld naar 69 minuten.
Ondanks de afname van gebruikers heeft Facebook nog altijd meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd. Hoewel de afname significant te noemen is, valt het in het niet met het lot van MySpace dat in 2012 nog maar een kwart van de gebruikers had van het piekjaar in 2006. Dat was onder andere het gevolg van de enorme populariteit van Facebook, Linkedin en Twitter. MySpace-gebruikers waren toen wellicht ook verveeld en stapte over op nieuwe, frisse diensten. De kans dat Facebook eenzelfde lot zal ondergaan is, dankzij de enorme hoeveelheid gebruikers, niet groot alweet je maar nooit of Facebook-moeheid doorzet.
Update: Volgens Social Bakers heeft de journalist van The Guardian verkeerde conclusies getrokken uit de cijfers.