
Game van de week: Max Payne 3
Max Payne laat zien hoe een game van John Woo er uit zou zien.
Na Max Payne 2 dachten wij dat Max al genoeg geleden had. Een dode vrouw, een dood kind en later ook nog een dode vriendin hebben ervoor gezorgd dat de detective uit New Jersey zich in constante rouw bevindt. Volgens ontwikkelaar Rockstar is dit echter nog niet genoeg: in een derde deel krijgen we Max te zien als bodyguard in Brazilie, waar hij zijn verdriet probeert te verwerken met een flinke dosis pijnstillers en drank.
Deze setting is meteen ook Max Payne’s absolute hoogtepunt: hoewel Max Payne 3 zich in het zonnige Brazilië afspeelt, maakt het spel net als zijn voorgangers gretig gebruik van de aspecten van een film noir. Je luistert constant naar het interne monoloog van Max, die naarmate het spel vordert steeds meer in de put raakt. Een solide script en een oog voor detail van de ontwikkelaar zorgen ervoor dat het moeilijk is om niet meegesleept te worden door Max zijn lijdensweg.
Max Payne 3 laat je wederom in bullet-time door kamers heen springen en duiken, terwijl je met precisie je vijanden onder vuur neemt. Een systeem dat in het begin van het spel voor een gevoel van overmacht zorgt, maar later een noodzaak wordt in kamers gevuld met tientallen vijanden die je met een paar schoten kunnen doden. In een nieuwe multiplayer-modus wordt dit slow-motion systeem ook toegepast, door jou en een tegenspeler in bullet-time te laten gaan wanneer je elkaar aankijkt. Het zorgt ervoor dat je een beetje in paniek raakt wanneer de wereld om je heen opeens langzaam beweegt: je weet namelijk meteen dat iemand je recht aankijkt. Het is jammer dat de multiplayer-modus zelf weinig interessante spelmodi biedt.
Hoewel er inmiddels geen gebrek is aan third person shooters, weet de verrassend traditionele spelwijze van Max Payne 3 iets op tafel te leggen dat we een tijdje niet gezien hebben. Ontwikkelaar Rockstar heeft de constant opnieuw genererende levensbalk in andere shooters omgeruild in een ouderwets vast aantal levenspunten, waardoor je het je niet kunt permitteren om vaak beschoten te worden. Het zorgt ervoor dat je daadwerkelijk moet wachten totdat de ander is opgehouden met schieten, voordat je achter een toonbank wegduikt om jouw magazijnen te legen.
Conclusie
Max Payne 3 zet de traditie van Rockstar voort: een meeslepend verhaal dat zelfs door de kleinste details in de spelwereld wordt verteld, zorgt ervoor dat het moeilijk is om geen sympathie te hebben voor Max Payne’s lijdensweg. Daarnaast is het bullet-time systeem nog steeds net zo geinig als in 2001.
Prijs: € 60
Platform: Pc, Playstation 3, Xbox 360
<object width="405" height="255" data="https://www.youtube.com/v/veFgqFj5IH0" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="https://www.youtube.com/v/veFgqFj5IH0"><param name="src" value="https://www.youtube.com/v/veFgqFj5IH0"></object>