Domme diashows moeten site Washington Post redden

Domme diashows moeten site Washington Post redden

Update: 28 april 2018 om 18:11
PRAAT MEE!

De directeur van de Washington Post wil dat de site van de krant meer pageviews gaat genereren met slideshows. Een slecht idee.

The Washington Post

Maar net als met veel andere kranten gaat het niet goed met de Washington Post. In het eerste kwartaal van dit jaar leed het moederbedrijf achter de krant een verlies van maar liefst 22,6 miljoen dollar. De oplage daalde sneller dan welke andere Amerikaanse krant dan ook, met 8 procent.

En nu staat de afdeling onderzoeksjournalistiek van de Washington Post onder druk. Tijdens een bijeenkomst met tien vooraanstaande journalisten van de Post en de directeur van de krant, verklaarde laatste dat prijzen ‘er niet toe doen’, zo meldt AdWeek. De redacteuren moeten bovendien hard gaan werken aan het genereren van meer verkeer naar hun website.

Dat laatste moet onder meer gebeuren door meer slideshows te plaatsen: opeenvolgende pagina’s waar doorgaans niet veel meer op staat dan een foto en een kort tekstje. Op die manier moet het aantal pageviews toenemen, zo is het idee.

Een slecht idee, schrijft Alexis Madrigal, redacteur bij The Atlantic. Slideshows die gemaakt worden met als enige doel om meer pageviews te genereren, zijn doorgaans namelijk heel slecht. De site Business Insider heeft er een handje van: slideshows die je een tijdje blijft doorklikken tot je op pagina 5 constateert dat je nog niets interessants hebt gezien en dat dat ook niet meer gaat gebeuren.

Uiteindelijk werken dergelijke trucs om meer pagina’s (en dus advertenties) te tonen contraproductief, betoogt Madrigal. Lezers voelen zich bedrogen en hun sympathie voor een website neemt weer een beetje af. Haal dergelijke geintjes vaak genoeg uit en die lezers keren je voorgoed de rug toe, waarschuwt hij.

Video