Apple tart Consumentenbond tot vervelens toe

Apple tart Consumentenbond tot vervelens toe

Update: 28 april 2018 om 18:11
PRAAT MEE!
presentator

De Consumentenbond heeft Apple meerdere malen gemaand onze wettelijke garantiebepalingen op de website te vermelden. Tevergeefs.

Apple houdt de Consumentenbond aan het lijntje, meldt WebWereld. Apple vermeldde tot vorige maand alleen zijn eigen garantieplan AppleCare op de website. AppleCare is een aanvullende garantie waarvoor je als klant extra moet betalen. De wettelijke garantie vermeldt Apple niet.

In Italië tikte de rechter hiervoor Apple onlangs op de vingers. In navolging van Italië hebben de Nederlandse Consumentenbond en andere Europese consumentenorganisaties Apple opgeroepen duidelijkheid te verschaffen op de website over de wettelijke garantietermijnen die in Europa gelden. "Apple vertelt zijn klanten dat ze een éénjarige commerciële garantie hebben op Apple-producten, maar laat na te vermelden dat consumenten in Nederland wettelijk gezien recht hebben op een deugdelijk product gedurende de gehele verwachte levensduur van dat product. Bij aantoonbare gebreken heb je dus ook na het eerste jaar nog rechten, ook al koop je geen garantie bij", aldus de Consumentenbond.

Apple publiceerde uiteindelijk een vergelijking van hun eigen garantieplannen met die wettelijk bepaald zijn onder het mom dat Apple’s garantie beter is dan die van de Europese Unie. Dit stelde de consumentenorganisaties niet tevreden. Zij drongen bij Apple aan om gewoon de wettelijke garantiebepalingen op zijn site te vermelden.

De Consumentenbond ontving een brief van Apple met de belofte dat het bedrijf binnen een week de website zou aanpassen om duidelijkheid te geven over de garantie van hun producten. Nu, een maand later heeft de techgigant zijn site nog steeds niet aangepast. De Consumentenbond heeft Apple een herinnering gestuurd en wacht op een antwoord.

Video