
900 km op één accu
IBM heeft in een lab een accu gebouwd waarmee een elektrische auto ruim 900 kilometer kan rijden. In 2020 dan.
Grootste minpunt van elektrische auto's is op dit moment het beperkte aantal kilometers dat je kunt rijden voor je weer moet opladen. IBM bouwde een prototype accu die zuurstof uit de omgeving gebruikt om stroom op te wekken. De zogeheten Lithium-air accu is onderdeel van het Battery 500 project dat als doel heeft een accu te bouwen die het bereik van elektrische auto’s tot meer dan 900 kilometer opschroeft.
De huidige auto-accu's zijn nog steeds te zwaar voor het vermogen dat ze leveren. Het bereik van een gemiddelde elektrische auto ligt daarom nog steeds onder de 200 kilometer. De lithium-air accu zou het vermogen moeten vertienvoudigen bij eenzelfde massa. De zuurstof uit de omgeving vervangt de reactiestof in een conventionele accu waardoor de lithium-air accu kleiner en lichter is.
De accucellen zijn open en zuurstof stroomt deze cellen binnen en reageert met lithium-ionen op de kathode. Deze reactie verandert de lithium-ionen in lithiumperoxide waarbij electronen vrijkomen en stroom opgewekt wordt. Eenmaal verzadigd met zuurstof moet de accu weer opgeladen worden en komt de zuurstof weer vrij in de omgeving. Het prototype in het lab bewijst dat een dergelijke accu gebouwd kan worden maar IBM moet nog wel de nodige problemen oplossen en verwacht dan ook dat dergelijke accu’s pas na 2020 op de markt zullen komen.
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/8pMFLpiqPAc" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/8pMFLpiqPAc"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/8pMFLpiqPAc"></object>