Maker Jobs-eerbetoon ontwerpt voor Coca Cola

Maker Jobs-eerbetoon ontwerpt voor Coca Cola

Update: 28 april 2018 om 18:11
PRAAT MEE!
Eindredacteur

De student die het beeld maakte dat iconisch werd voor het overlijden van Steve Jobs, maakte hiermee een gouden start van zijn carrière.

Het overlijden van Apple-frontman Steve Jobs op 5 oktober 2011 liet de creatieve sector schudden. Als ode aan de man verschenen er vele eerbetonen als afbeelding. Het silhouet van Jobs als hap uit de appel, is het beste blijven hangen.

Toen ik voor Bright het artikel schreef over dit (en andere) eerbetoon, was het enorm lastig om de originele maker terug te vinden. Blogs, kranten, nieuwssites en twitteraars deelden het met groot gemak, zonder de bron erbij te zetten.

Uiteindelijk kwam ik erachter, het was de 20-jarige designstudent Jonathan Mak uit Hong Kong. Hij maakte het in eerste instantie na de aankondiging van het pensioen van Jobs en herplaatste het na zijn overlijden. Maar zou hij er wel iets aan hebben, vroeg ik me af, nu iedereen wel zijn afbeelding, maar niet zijn naam kent?

Het antwoord kwam gisteren op iDownloadblog.com. De Chinese tak van reclamebureau Ogilvy vroeg hem een nieuwe poster te maken voor "Open-Happiness" campagne van Coca Cola. Deze afbeelding hangt sinds deze week door heel Sjanghai.

Op zijn blog schrijft hij: "Het is een half jaar geleden dat mijn afbeelding viral ging en ik kan niet stoppen met me te verbazen hoeveel mij dit heeft beïnvloed."

Ten eerste wil de student zijn opleiding afronden, daarna weet hij nog niet wat hij gaat doen. "Ik wil gewoon goed werk afleveren dat mensen kan beïnvloeden zoals mijn Apple-logo. Maar mijn concrete carrière plannen? Ik wil daar niet aan denken. Ik wil gewoon mooie dingen maken."

Video