
Vliegtuigen in ganzenvlucht
In formatie vliegen van verkeersvliegtuigen kan een brandstofbesparing van 50 procent opleveren.
formatievliegen
Mooie theorie, maar wat betekent dit in praktijk? Onze man achter de knuppel ziet het niet gebeuren: 'Er kleven wel wat nadelen aan. Zo geeft deze vortex veel turbulentie wat je eigenlijk wil vermijden, daarom vliegen we ook zo ver van elkaar als we op dezelfde hoogte zitten. Bovendien moeten verschillende types vliegtuigen in dit systeem op dezelfde hoogte vliegen, waardoor niet alle vliegtuigen op hun optimale, en dus meest efficiënte, hoogte vliegen. Vliegtuigen reageren verschillend op het weer en turbulentie, dus zal bij enige verstoring de formatie niet meer optimaal zijn en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.'
En de vliegtijden zijn al zo onderhevig aan luchthavenslots, vertraging en weersomstandigheden dat allemaal op dezelfde tijd op dezelfde plaats aankomen lastig wordt. Accepteren wij passagiers dergelijke extra tijd ten bate van kosten en milieu?
<object data="http://www.youtube.com/v/hgNY4chwq6o" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/hgNY4chwq6o"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/hgNY4chwq6o"></object>