
Game van de week: Dead Island
Dankzij een emotionele trailer zijn alle ogen gericht op Dead Island. Maar zijn de verwachtingen terecht?
Toen Dead Island zich begin dit jaar kenbaar maakte aan het grote publiek met een trailer, was zowel de game- als filmwereld erg geïnteresseerd. De trailer zat zo strak in elkaar, dat hij een award won op het Cannes Lions International Festival of Creativity. De aandacht voor het spel was tegelijkertijd hoog opgelopen, waardoor ook de verwachtingen groter werden. Dit terwijl er in de trailer nog geen seconde aan in-game beelden werden getoond. Is het spel al die heisa waard?
Dead Island is een eerstepersoons zombie survival game, waarin je gestrand bent op een tropisch vakantie-eiland waar de nodige zombie-infecties uitbreken. Jij bent, om onbekende reden, bestand tegen het virus. Je moet je vooral zien te redden met de huis- tuin en keukenvoorwerpen die je tegenkomt tijdens je tocht om te ontsnappen en overleven. Het vinden van een pistool komt zelden voor, dus als je het vindt, moet je er zo zuinig mogelijk mee omgaan.
Voordat je begint met spelen heb je de keuze uit vier verschillende personages. Alle vier hebben hun eigen achtergrondverhaal, maar naast een paar uitspraken in scènes zie je hier weinig van terug. Ook het grote verhaal zakt in nadat je de introductie gehad hebt: dit wordt ingeruild voor een serie te vervullen queesten. Pas zodra je het einde begint te bereiken doet het spel weer aan verhaalvertelling, maar enkel om een einde te breien aan de gebeurtenissen die je achter de rug hebt.
Dead Island lijkt hierdoor meer gemeen te hebben met spellen zoals Diablo en Borderlands, dan met klassieke zombiegames Resident Evil en Dead Rising. Het plezier zit hem meer in het vergaren, upgraden en repareren van de geïmproviseerde wapens die met grote aantallen in het spel zitten. Terwijl je door zombies heen hakt verhoogt ook gaandeweg je level, waardoor je ervaringspunten mag besteden om je personage te versterken. Zombies groeien met je mee terwijl je in levels stijgt, waardoor je nooit het gevoel hebt boven je tegenstanders te staan, maar de mogelijkheid om naar eigen smaak te groeien zorgt voor flink wat spelvariatie.
Hoe fijn het basisprincipe van Dead Island ook is, het spel wordt geteisterd door bugs. Op de dag van lancering werd er al een patch uitgebracht om 37 bugs tegen te gaan, maar wij kwamen na het toepassen van deze update nog steeds crashes en glitches tegen. Gelukkig is dit direct ook ons grootste probleem met het spel: bugs kunnen immers altijd nog gefixt worden.
Is Dead Island echter wat de trailer ons beloofde? Niet bepaald. In het dramatische filmstukje werd de wanhoop van een familie die hun dochter probeert te redden voelbaar, iets wat je in het spel niet terug zult vinden. De norm ligt een stuk lager: je hakt het merendeel van de tijd door legers aan zombies heen, zonder je al te druk te maken over het drama dat deze situatie veroorzaakte. En dat is jammer. Zullen we dan nog een keer de trailer bekijken?
Prijs: € 60
Platform: PC, Playstation 3, Xbox 360
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/lZqrG1bdGtg" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/lZqrG1bdGtg"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/lZqrG1bdGtg"></object>