Game van de week: Deus Ex: Human Revolution

Game van de week: Deus Ex: Human Revolution

Update: 28 april 2018 om 21:48
PRAAT MEE!

In cyberpunkspel Deus Ex: Human Revolution ontdoen mensen zich gewillig van lichaamsdelen in ruil voor een bionisch alternatief.

Adam Jensen is beveiligingsofficier bij Sarif Industries, een internationale autoriteit wat betreft protheses. Dat is een stuk cooler dan het klinkt: het jaar is namelijk 2027 en dit soort artificiële ledematen zijn zo ver doorontwikkeld dat ze een beter alternatief dan het natuurlijke origineel. Mechanische armen tillen makkelijk een zware container op, benen rennen zo snel als een olympisch sprinter en bionische ogen laten je zien wat je normaal nooit zou zien.

Deze technologie is zo populair, dat er een golf aan mensen is die ledematen gewillig amputeert voor zo'n metalen variant. Niet iedereen is hier blij mee: een groep activisten protesteert onder het motto 'purity first', bang dat wij onze menselijkheid kwijtraken door lichaamsdelen zo achteloos te vervangen.

<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/akaos1U8Rto" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/akaos1U8Rto"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/akaos1U8Rto"></object>

Tijdens een terroristische aanslag wordt Adam dodelijk verwondt, waarna zijn baas voor hem de moeilijke keuze maakt: hij vervangt al zijn kapotte lichaamsdelen met bionische alternatieven, om zo zijn leven te redden. Wanneer Adam weer bijkomt raakt hij verwikkeld in een internationaal complot, waarin multinationals en regeringen diep verwikkeld zijn.

Vanuit het perspectief van Jensen bewegen spelers zich door een wereld die volgens de absolute basisregels van de cyberpunk is bedacht. Als in vele shooters is de spelwereld gevuld met donkere tinten en geel- en bruinkleuren, maar om hem hier op af te schrijven zou oneerlijk zijn. Het simpelkleurige stijltje draagt namelijk bij aan het neerzetten van de sfeer die er in de wereld heerst.

Tijdens de spelmissies word je losgelaten in een lege stad, waarin je op jouw manier jouw doel mag bereiken. Moet je bijvoorbeeld een fabriek binnendringen, dan kun je ervoor kiezen om je zwaarste wapens te trekken en er als Rambo doorheen te blazen. Ben je echter wat tactvoller, dan sluip je van luchtschacht naar luchtschacht om op je bestemming te arriveren. Of je praat met die wat beschonken bewaker, om je een weg naar binnen te bluffen. Iedere speelstijl wordt met extra ervaringpunten beloond als je je taak goed uitvoert. Punten kan je uitgeven aan upgrades, die je gebruikt om je augmentaties op te waarderen, zodat je nieuwe vaardigheden kunt gebruiken.

Hoe indrukwekkend deze aftakkende speelstijl ook is, het is toch echt de wereld waar Deus Ex zich in bevindt die spelers het meest zal bijblijven. Het is een grimmige blik op de toekomst, eentje die dichterbij is dan we in de eerste plaats hadden gedacht. Het spel bevindt zich namelijk maar 16 jaar in de toekomst, een toekomst die we nu al zien bij simpele experimentele protheses.

Prijs: € 60
Platform: PC, Playstation 3, Xbox 360

<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/FalFcsCcJTw" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/FalFcsCcJTw"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/FalFcsCcJTw"></object>