Ga blij naar bed
- Karlijn van den Berg
Ikea zegt alles te hebben wat je nodig hebt om blij naar bed te gaan. In een YouTube take-over laten ze dat zien.
In Engeland deed Ikea een groot onderzoek naar slaapkamerrituelen en wat Engelsen absoluut in hun slaapkamer willen hebben. Op basis hiervan hebben ze de showrooms aangepast en zijn ze nu ook een YouTube campagne gestart.
Op het channel start je met een gewone video. Vervolgens wordt de pagina vrij snel overgenomen, middels het wegkrabben van papier met een plamuurmes, en start de Ikea-module. Het is jammer dat ze weinig interactiefs doen met de YouTube-pagina, en dat video hierna eigenlijk geen onderdeel blijkt te zijn van het concept.
Vervolgens wordt je gevraagd om te connecten met Facebook. Dan moet je aangeven of je alleen, met partner en/of met kind op een slaapkamer slaapt, en hoe lang je samen bent. Vanaf dat punt kan Ikea aan de slag om jouw gepersonaliseerde slaapkamer in te richten. De ruimte bouwt zich op met je Facebook-berichtjes, wat de eerste persoonlijke touch geeft. Deze woorden worden niet je behang, maar blijken alleen een voorteken te zijn van de muren (of gewoon een leuke loader van de kamer).
Je wordt daarna rondgeleid in je eigen kamer met producten die goed passen bij jouw levensstijl. De Facebook-connect blijkt alleen maar nodig geweest te zijn om in een paar fotolijstjes foto's van vrienden te laten zien. Tijdens de rondleiding in je slaapkamer worden alle producten die je nodig hebt verzameld, en kun je aan het einde een boodschappenlijstje uitprinten.
Het idee om een persoonlijke slaapkamer in te richten, en dit te doen op basis van onderzoek, is heel vruchtbaar. Ook een persoonlijke touch toevoegen door middel van Facebook- connect, had goed kunnen uitpakken. Ikea heeft het jammergenoeg niet afgemaakt. Waarom ze een YouTube take-over gebruiken is de vraag, want voor het concept hebben ze het niet nodig. Dat maakt deze campagne meteen al een kleine teleurstelling, omdat we veel mooie take-overs gewend zijn (zie hier een aantal voorbeelden).
Ook is het gebruik van Facebook niet erg spannend. We zagen eerder het voorbeeld van Intel's Museum of Me waar gegevens van gebruikers echt op een leuke manier werden gebruikt. Nu zal de kijker niet echt verrast zijn en wordt de kamer niet enorm persoonlijk. Als laatste krijg ik niet uitgelegd waarom deze kamer nou zo goed bij mijn levensstijl zou moeten passen, en heb ik het idee dat ik toch gewoon weer door een standaard catalogus zit te bladeren.
<object width="405" height="334" data="http://www.youtube.com/v/hQYe7OMoJNA&feature" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/hQYe7OMoJNA&feature"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/hQYe7OMoJNA&feature"></object>