Tweets van invloed op kijkcijfers

Tweets van invloed op kijkcijfers

24 augustus 2011 om 13:53
Laatste update: 24 augustus 2011 om 13:53

Tweets over het uiterlijk van personen op tv trekken meer kijkers dan tweets over de inhoud.

Twitterberichten voorspellen de kijkcijfers van toekomstige uitzendingen beter dan de kijkcijfers van voorgaande uitzendingen, zo blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit uit Amsterdam. Student communicatiewetenschappen Deli Bom hield twee maanden lang de tweets over de programma's X-factor en Pauw & Witteman bij om te testen wat de effecten hiervan waren op de absolute kijkcijfers van opeenvolgende uitzendingen.

Niet alleen het aantal tweets over een programma stimuleert anderen het ook te gaan kijken, ook de inhoud van een tweet heeft invloed. En daaruit blijkt weer hoe oppervlakkig wij tv-kijkers zijn.

'Commentaar van twitteraars over een tv-programma maakt anderen nieuwsgierig om ook naar het tv-programma te kijken', zegt Bom. 'Opvallend was dat vooral tweets over het uiterlijk van gasten, juryleden of deelnemers de kijkers bij de les wisten te houden. Bij Pauw & Witteman wordt kijkers bijvoorbeeld gevraagd tijdens de uitzending op Twitter mee te discussiëren over de onderwerpen, maar opmerkelijk genoeg delen kijkers blijkbaar liever hun mening over het uiterlijk en gedrag van de gasten dan over de inhoud van de gesprekken.'

Ook tweets over de sterke kwaliteiten van gasten of deelnemers en zorgen ervoor dat meer mensen naar de volgende uitzendingen gaan kijken. Nog een geliefd twittermoment: als personen tijdens een gesprek worden klemgezet of wanneer personen zich niet authentiek of eerlijk gedragen.

Lees meer over:

Deel via