
Renault's rijdende billboard
Renault komt met de Frendzy conceptauto. De droom van elke zzp-er.
Mannetjes die bij mij over de vloer komen hebben steevast drie dingen gemeen: hun mobiele telefoon is letterlijk een lifeline, hun bestickerde auto is de enige vorm van reclame waar ze aan doen én ze hebben relatieproblemen.
Met de eerste twee overeenkomsten lijkt Renault aan de slag gegaan te zijn. Het meest recente concept heeft een Blackberry Playbook geïntegreerd, waardoor er altijd e-mailverkeer mogelijk is naast die mobiele telefonie. Handig voor factuurtjes. Bovendien heeft de auto aan de straatkant een groot beeldscherm, waarop de professional in kwestie reclame kan maken.
Als dat van hetzelfde niveau is als de bestickering op auto's, zien we met deze ontwikkeling een bedenkelijk toekomstbeeld tegemoet. Stel je een stad voor als in Blade Runner, maar dan zie je op alle schermen commercials van het type dat je op de regionale omroep vindt: Grasmaaien is mijn hobby, meubels verkopen mijn vak.
Renault noemt het concept Frendzy. Opvolger van klinkende namen als de Dezir, Captur en R-Space. Daar kun je lacherig over doen, maar Kia bewijst met de Picanto dat een idiote naam een verkoopsucces niet in de weg staat.
<object width="405" height="334" data="http://www.youtube.com/v/xDEDKhU2ryA&feature" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/xDEDKhU2ryA&feature"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/xDEDKhU2ryA&feature"></object>
Gezien het een concept is, hoef je niet te verwachten dat die tv aan de buitenkant volgend jaar op de optielijst van een Megane te vinden is. Maar de neus van dit model geeft wel een aardige indicatie van het familiegezicht waar de Nederlander ontwerper bij Renault, Laurens van den Acker, naar op zoek is. In m'n interview met hem, dat je in Brights eerste Screenzine kan vinden, spreekt hij daar al over. Ook de manier waarop led-technologie over de achterkant van de auto gebruikt wordt, is dichterbij dan je denkt.