
Game van de week: Proun
Deze abstracte racegame werd geïnspireerd door de schilderijen van Wassily Kandinsky.
Games worden wel vaker met kunst vergeleken. Maar met schilderijen van de schilder Kandinsky? Dat een stuk minder. Toch waren het deze abstracte werken die ter inspiratie voor deze Nederlandse indie-game dienden. Dat zie je terug, want de levels in deze racer lijken lijken op driedimensionale iteraties van deze schilderingen.
Spelers nemen de rol aan van een rollende bal die vastzit aan een dikke lijn. Stuur je naar links of rechts, dan draai je hier omheen. Terwijl je naar voren gaat kom je abstracte vormen tegen, die je ontwijkt door aan de uiteinden van de lijn te hangen. Hoe minder je tegen obstakels aanbotst hoe langer je momentum behoudt, waardoor je een snellere eindtijd behaalt. Die eindtijd is alles, want interactie met je tegenstanders op de racelijn is er niet. Sterker nog: kom je ze tegen, dan kun je recht door ze heen rollen. Je strijd wel tegen ze om de eerste positie, maar rolt recht door ze heen wanneer je ze wilt inhalen. Gezien obstakels 360 graden om je heen kunnen opduiken, dwingt het spel je om er met een ander perspectief naar te kijken.
Het echte racen begint pas wanneer je een paar pogingen hebt gedaan. Dan kun je tegen je vorige spelsessies racen, die je allemaal op de lijn ziet rollen. Je ziet daardoor terug wat je eerder fout deed, wat je in realtime kunt corrigeren om beter te presteren. Daarin zit de essentie van Proun: het afschaven van eerdere fouten, om een uiteindelijk perfecte score te behalen en de internationale ranglijsten ermee te sieren.
Prijs: Betaal wat je wil
Platform: PC
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/nh2uBxie3Kc&feature" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/nh2uBxie3Kc&feature"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/nh2uBxie3Kc&feature"></object>