
Stemmen op schetsen
Het modelabel Velvet Brigade laat bezoekers van hun website kleding ontwerpen en selecteren.
Modeontwerpers krijgen nu de kans om laagdrempelig hun kleding op de markt te brengen. Het enige dat ze hoeven doen is een schets maken en die uploaden op de website van Velvet Brigade. Vervolgens stemmen andere bezoekers van de website op de ontwerpen en laten ze commentaar achter.
De creatieve breinen achter de ontwerpen hebben dertig dagen om hun kledingschetsen te promoten en zoveel mogelijk positief commentaar te verzamelen. Dat wordt namelijk allemaal meegenomen bij de uiteindelijke beoordeling door het label. Een precieze formule voor een winnend design is er niet echt. Het gaat niet alleen om het aantal stemmen maar om de ‘buzz’ die ontstaat door een ontwerp, aldus Velvet Brigade.
De schetsen die het beste uit de bus komen worden geproduceerd en verkocht. Momenteel zijn de eerste vier jurken voor te bestellen op de website voor een prijs tussen de 70 en de 130 dollar. De ontwerpers van het winnende kledingstukken krijgen vijf procent van de inkomsten en een open deur naar eeuwige roem. Als dit businessmodel aanslaat, zorgt dit voor een gunstig kostenplaatje voor het label. De ontwerpers kosten vooraf geen geld en de marketing doen ze deels zelf tijdens de stemperiode. Daarnaast is de populariteit van een product ook al deels bewezen voordat het in productie gaat.