
Uitbreiding Facebook Places in Nederland
Facebook Places heeft in één keer 13 duizend Nederlandse locaties erbij gekregen, al is mobiel inchecken nog niet iets voor de massa.
Dat is het resultaat van een samenwerking tussen Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen en Facebook. Met Facebook Places kunnen Nederlandse Facebook-gebruikers sinds kort inchecken op pagina's van openbare locatie om te zien of er op dat moment vrienden in de buurt zijn. Veel meer is er in Nederland met de dienst nu nog niet mogelijk.
In andere landen biedt Facebook bedrijven ook de mogelijkheid om kortingen aan te bieden voor Facebookers die vaak ergens inchecken. Als een plek nog geen Facebookpagina heeft is die handmatig aan te maken. Maar voor 13 duizend plekken staan die nu al klaar.
Erg populair is Places voorlopig nog niet in Nederland. Techwatchers zetten sowieso vraagtekens bij vergelijkbare check-in diensten als Foursquare en Google Lattitude. De bezoekcijfers van Foursquare dalen al maanden, terwijl het de bekendste dienst is waarmee je met je mobieltje kunt inchecken op een plek om er zo punten of kortingen te scoren. Die dalende bezoekcijfers zeggen niet alles, maar het is wel een slecht teken.
Foursquare heeft meer dan 8 miljoen geregistreerde gebruikers, maar een klein deel is echt actief. Een Nederlandse variant op Foursquare is Feest.je, ook nog geen grote hit. Steeds meer gebruikers zetten volgens ReadWriteWeb het automatisch uitzenden van hun ingecheckte locatie naar Twitter uit, bijvoorbeeld om privacyredenen of omdat ze zelf ook horendol worden van alle tweets over virtuele burgemeesterschappen.
Voor kortingen en aanbevelingen werken mobiele check-ins volgens ReadWriteWeb ook nog niet optimaal, omdat je niet vooraf kan aangeven waar je naar toe gaat, alleen waar je op het moment zelf bent. Foursquare en Facebook Places kunnen voor kortingen nog niet op tegen grote partijen als Groupon, die mensen juist ergens naar toe laten gaan om de aanbieding te verzilveren. Kortom: mobiel inchecken moet nog een stuk aantrekkelijker worden, wil het leiden tot massaal gebruik.
Video player