
Formule 1 coureurs klagen over te veel knopjes
Als gevolg van nieuwe regelgeving is het sturen tamelijk lastig geworden.
Dat een Formule 1 stuur vol techniek zit kan elke vijfjarige jongen je vertellen. Maar dat coureurs klagen over de hoeveelheid knoppen op het stuur is nieuw. Nick Heidfeld vergelijkt het bedienen van het stuur zelfs met pianospelen.
Twee toevoegingen kwamen er dit seizoen aan het stuur en het zijn knoppen die regelmatig bediend moeten worden. KERS is terug. Of in gewonemensentaal: de elektro-turbo-knop waarmee de coureurs de energie die tijdens het remmen is opgevangen, kan gebruiken om een inhaalactie wat kracht bij te zetten of het accelereren uit een bocht te versnellen.
Ook nieuw is dat de coureur zelf zijn achterspoiler kan verstellen vanaf zijn stuur. Wie weet hoe ontzettend gedetailleerd er wordt gekeken naar elk finnetje, elke inlaatopening en elke bout die uitsteekt om milliseconden te winnen, snapt dat het verstellen van een achterspoiler een dagtaak wordt voor de coureurs.
<object style="width: 405px; height: 334px;" width="405" height="334" data="http://www.youtube.com/v/T6HFvF-QfTo&feature" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/T6HFvF-QfTo&feature"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/T6HFvF-QfTo&feature"></object>