
Captchavertising terug van weggeweest
Ook zo'n hekel aan die invulveldjes, oftewel captcha's? Wellicht mag je voortaan reclameslogans invullen.
Solve Media lanceert met veel enthousiasme Captcha Advertising. Met een leuk filmpje en al een aantal adverteerders, brengen ze een idee van 2006 tot leven.
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="400" height="225" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"> <param name="allowfullscreen" value="true"><param name="allowscriptaccess" value="always"><param name="src" value="http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=15041038&server=vimeo.com&show_title=0&show_byline=0&show_portrait=0&color=00adef&fullscreen=1&autoplay=0&loop=0"><embed type="application/x-shockwave-flash" width="400" height="225" src="http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=15041038&server=vimeo.com&show_title=0&show_byline=0&show_portrait=0&color=00adef&fullscreen=1&autoplay=0&loop=0" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></object>
Het is namelijk geen nieuw idee. Seth Godin opperde eind 2006 al eens dat het leuk zou zijn om die irritante letters om te zetten in iets waardevols: aandacht voor adverteerders. Overtypen van een boodschap helpt immers om iets te onthouden.
Het bleef destijds niet bij een idee, Boris Veldhuijzen van Zanten deed begin 2008 daadwerkelijk een pilot met een Wordpress plug-in (zie ook het eerdere bericht op Bright).
Veldhuijzen van Zanten vertelt over zijn pilot: 'Ik had zelf een Wordpress Plug-in aangepast die een Captcha invoegde voor het achterlaten van comments. In plaats van random characters liet ik de namen van onze sponsors zien. Dat werkte prima en werd ook wel gewaardeerd door sponsors en bezoekers.' Veldhuijzen van Zanten vond de resultaten uiteindelijk echter tegenvallen en staakte de pilot daarom.
Op de vraag of hij gelooft dat Solve Media deze keer wel zal slagen zegt hij: 'Nee, ik denk dat het een leuke gimmick is, maar uiteindelijk wordt een captcha toch als een negatieve handeling gezien. Daar wil je je als adverteerder liever niet mee afficheren.'
'Solve Media heeft best een kans. Ik denk niet dat het een enorme business gaat worden, maar het lanceren van de service zelf is goeie marketing, en zal ongetwijfeld wel even opgepikt worden. Adverteerders hebben baat bij alles wat even nieuw en opmerkelijk is. Op de lange termijn ben ik negatiever. Het is leuk om te zien dat het idee opnieuw uitgevonden wordt, en toont ook maar weer eens aan dat ideeën zelf niet uniek zijn. Timing en uitrol zijn veel belangrijker is dan alleen het idee.'
Wat denken jullie? Gaan we op lange termijn de rare tekens vervangen door reclameslogans? Of wordt het iets zoals in onderstaande comic van Geek and Poke? Of is er wellicht een toekomst voor Capthabaret?
