'Farmville maakt As The World Turns kapot'

'Farmville maakt As The World Turns kapot'

Update: 29 april 2018 om 03:29
PRAAT MEE!

Deze maand wordt de laatste aflevering van As The World Turns uitgezonden. En dat is de schuld van Facebook en Farmville.

overtuiging

Social games betekenen de dood voor de soaps die in de VS overdag worden uitgezonden. Vorig jaar maakte CBS al een einde aan de in 1952 gestarte serie Guiding Light en deze maand trekt de zender de stekker uit As The World Turns. ATWT werd ruim vijftig jaar uitgezonden, maar brengt nu onvoldoende reclamedollars in het laatje.

Tussen 1991 en 2009 daalde het aantal soap-kijkers overdag van 6,5 miljoen naar 1,3 miljoen mensen. Hoe kan deze daling verklaard worden? Volgens Sacerdoti is het allemaal heel simpel. 'In de eerste plaats is er de komst van internet. Ten tweede is er Facebook dat nu 150 miljoen actieve gebruikers in de Verenigde Staten heeft. Ten derde is er de start van Zynga in 2007.'

Zynga is het bedrijf achter allerhande Facebook-games waarvan Farmville de bekendste is. Volgens Facebook heeft Zynga dagelijks 50 miljoen actieve gebruikers, waarvan er zeker 15 miljoen uit de VS komen. 'Dat is al meer dan twee keer het aantal soap-kijkers op het hoogtepunt', stelt Sacerdoti vast.

De BrightRoll-CEO wijst erop dat de demografische kenmerken van fanatieke Farmville-spelers sterk overeenkomen met die van de vroegere soap-verslaafden: vrouwen tussen de 18 en 50 jaar. Social games killed the soap opera star, dus.

De tv-zenders hebben overigens een heel andere verklaring voor het afgenomen aantal soap-kijkers. Omdat steeds meer vrouwen een betaalde baan buitenshuis hebben, hebben ze helemaal geen tijd meer om overdag soaps te kijken.

Video