Kopers digitale boeken opmerkelijk oud

Kopers digitale boeken opmerkelijk oud

Update: 29 april 2018 om 03:29
PRAAT MEE!

Bol.com heeft in een jaar tijd honderdduizenden e-books verkocht. De kopers zijn opmerkelijk oud.

begon

Opmerkelijk is dat de klanten die de digitale boeken aanschaffen, ouder zijn dan de gemiddelde bol.com-consument. 'Je verwacht dat degenen die de e-books als eersten omarmen hoogopgeleide mannen van een jaar of dertig zijn die een bovengemiddelde interesse hebben voor techniek', vertelt Daniël Ropers van bol.com. 'Maar in de praktijk blijken ze iets ouder dan de gewone klanten: ze zijn tussen de veertig en vijftig, terwijl onze gemiddelde klant eind dertig is. De verhouding tussen mannen en vrouwen is fifty-fifty, terwijl 60 procent van onze gewone boeken door vrouwen wordt gekocht.'

Vorig jaar werden er in Nederland ruim 45 miljoen boeken verkocht. De 'honderdduizenden' e-books die bol.com verkocht, steken daar op het eerste gezicht toch wat magertjes bij af. Maar wie zo redeneert, vergelijkt volgens Ropers appels met peren.

'Het afgelopen jaar zijn er volgens onze schatting zo'n honderdduizend e-readers verkocht in Nederland. Als je er rekening mee houdt dat er in Nederland zo'n 13 miljoen boekenlezers zijn, dan is dat natuurlijk nog maar een kleine groep. Toch is nu al ruim 5 procent van alle boeken die wij verkopen digitaal. Daarmee verloopt de acceptatie van digitale boeken sneller dan internet of mobiele telefonie destijds. Sterker nog: als mensen de keuze hebben tussen een digitaal of fysiek boek, dan kiezen ze nu al in 10 tot 20 procent van de gevallen voor digitaal.'

Ropers legt daarmee de vinger op de zere plek. Het aanbod van e-books is in Nederland nog beperkt: vierduizend boeken zijn er op dit moment digitaal beschikbaar. 'Dat is een verdubbeling in vergelijking met een jaar geleden, maar nog altijd niet waar we willen uitkomen. Ik durf de stelling wel aan dat als alle boeken ook digitaal beschikbaar zouden zijn, het marktaandeel van e-books in no time op 10 procent zou zitten.'

Bij veel Nederlandse uitgevers en auteurs bestaat nog koudwatervrees: moeten ze hun boeken wel digitaal aanbieden? Uitgevers vragen zich af wat de komst van digitale boeken voor hun positie betekent. Leidt de digitalisering er niet toe dat de boekenmarkt straks wordt genapsterd?

Ropers: 'Er bestaat natuurlijk de nodige angst en vaak is die ook begrijpelijk. Maar veel van die angst is gebaseerd op hypotheses en weinig op feiten. Dankzij de ervaringen die wij het afgelopen jaar hebben opgedaan en door de enquêtes die we onder lezers houden, kunnen wij die harde feiten nu leveren.'

Uit die enquêtes blijkt volgens Ropers onder meer dat lezers minder snel gebruik zullen maken van illegaal aanbod als het legale aanbod toeneemt. Daarnaast maken veel digitale-boekenkopers zich zorgen dat ze aangeschafte boeken als gevolg van de beveiliging die er op zit, straks niet op een ander apparaat kunnen lezen. Ropers: 'De vraag is wat je wilt verbieden: dat mensen een gekocht boek meenemen naar een ander apparaat of dat ze de boeken delen met mensen die ze helemaal niet kennen? Ik denk het laatste.'

Video