Patagonia toont ecologische voetafdruk

Patagonia toont ecologische voetafdruk

Update: 28 augustus 2010 om 07:54
PRAAT MEE!

Kek outdoor jasje, maar is het ook verantwoord? Outdoor-specialist Patagonia communiceert openlijk zijn ecologische voetafdruk.

The footprint chronicles van Patagonia werpt een heel nieuw licht op hoe bedrijven over hun milieu-impact kunnen communiceren. Al te vaak wordt de ecologische voetafdruk weergeven in kilgoram CO2, maar het kan ook anders én interessanter. Patagonia vertrekt vanuit zijn producten en splitst vervolgens het hele productieproces uit van grondstof tot uiteindelijke afwerking. Het kledingbedrijf communiceert daarmee openlijk zijn eigen ecologische voetsporen.

Ach wat, dat is toch gewoon groene marketing bedoeld om meer te verkopen? Zeer zeker. Daar is ook niets mis mee, alleen is het de verdienste dat Patagonia zijn eigen zwaktes niet onvermeld laat. Het legt ook effectief uit waarom bepaalde keuzes worden gemaakt, ook al hebben die een ecologische impact.

Veel bedrijven zien gelukkig al langer in dat een duidelijke duurzaamheidspolicy ook gunstige effecten kan hebben op je merk en de verkoop. Het visualiseren van de hele productketen - gestoffeerd met filmpjes - vergroot immers de merkbetrokkenheid en wakkert het ecologisch bewustzijn aan. Het bewijst ook dat je de hele milieuproblematiek met cijfers over CO2-uitstoot ook op een leuke, moderne manier kan brengen.

Een groene strategie die tot een consequent communicatiemodel leidt, oogst mogelijk meer effect dan een reclamecampagne. Uiteraard weet Patagonia zich kundig in deze kolommen te nestelen, maar het gaat ons om de boodschap: hoe groot of klein je ecologische voetafdruk ook zijn mag, de voetsporen zijn minstens zo belangrijk. Daar moeten bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Patagonia The footprint chronicles

Video