
Robotarm als de ultieme racesimulator
Duitse wetenschappers toverden een robotarm om tot realistische Formule 1-simulator die accelereren en remmen zo goed mogelijk nabootst.
De droom van iedere serieuze racegamer is een simulator in huis die niet alleen feedback via het stuur geeft maar je ook het accelereren, remmen en het bochtenwerk via de kuipstoel laat voelen. Racegamers bouwen dan ook de meest ingenieuze simulatoren in hun huiskamer, maar geen enkele kan op tegen de CyberMotion Simulator die Duitse wetenschappers van het Max Planck-Instituut bouwden.
De CyberMotion Simulator bestaat uit een racecockpit gemonteerd op een robotarm met zes assen, waarin je twee meter boven de grond een Ferrari F2007 over een circuit jakkert. Uiteraard voel je forcefeedback via het stuur maar het unieke aan deze simulator is de enorme bewegingsvrijheid die de robotarm heeft ten opzichte van de gebruikelijke simulatoren. Daarmee kan je bijvoorbeeld het accelereren en het remmen nog beter nabootsen.
Een Formule 1-coureur ondergaat tijdens het remmen krachten op zijn lichaam die tot 5G kunnen oplopen. Dat is onmogelijk om in een simulator na te bootsten maar de CyberMotion Simulator kan de cockpit in tegenstelling tot andere simulatoren helemaal naar voren of naar achteren kantelen (en zelfs op z'n kop) waardoor je maximale druk op je lichaam voelt die de remkrachten en dergelijke redelijk realistisch simuleren.
Overigens is dit project geen spelletje voor de wetenschappers. Zij onderzoeken met deze simulator hoe mensen de sensaties van beweging ervaren.
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="334" height="280" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"> <param name="src" value="http://www.youtube.com/v/oMLarxR-q08"><embed type="application/x-shockwave-flash" width="334" height="280" src="http://www.youtube.com/v/oMLarxR-q08"></object>