
Verbeteringen voor BMW
BMW gaat aan de co-creation. Samen met 'gewone mensen' nieuwe ideeën voor auto's verzinnen.
Co-creation is de grote broer van focus groups. Jarenlang worden er met die focus groups al middelmatige producten gemaakt. Je vraagt een groep non-experts om hun mening, neemt daar het gemiddelde van et voilá, een middelmatig product. Bij co-creation vraag je die groep niet alleen op jouw ideeën te schieten, maar ook zelf met ideeën te komen. Gevolg is een heleboel plannetjes met haken en ogen, maar ook een groep mensen die zich bijzonder verbonden voelt met jouw merk. Teken aan de wand is de aanwezigheid van louter marketingmensen in de jury. De winnaar van de eerste contest bewijst mijn stelling.
Venugopal Panicker kwam met het 'Pick me up please' idee. Een extra chip in een mobiele telefoon kan aan de buitenwereld aangeven dat je liever niet loopt, maar opgepikt wil worden door iemand die in een auto rijdt. Als het al geen perfect systeem voor viezerikken zou zijn, is de gedachte dat alle mobiele telefoonoperators een extra chip in de telefoon zouden willen zetten wellicht iets te optimistisch. Maar misschien waren 'Urban Mobility Services' ook wat te hoog gegrepen voor een co-creation wedstrijd.
Vanaf augustus kun je schetsjes sturen over 'individualized interior equipment'. Helaas zijn de echte engineers van BMW je al een paar jaar voor. Die hebben namelijk net connected drive verzonnen. En dat ziet er spiffy uit.