
Sociale magazine-app is ook Nederlands succesje
Flipboard werd met groot succes gelanceerd. Een Nederlander leidt de techneuten die de dienst met moeite in de lucht houden.
Flipboard is een iPad-app met samenvattingen van artikelen, foto's en filmpjes, automatisch samengesteld op basis van je vriendengroep op Twitter en Facebook. Flipboard maakt gebruik van semantische analyse van een enorme database met tweets en statusberichtjes van je vrienden. Zo weet de app waar de interesses van je bekenden naar uit gaan en toont hij bepaalde nieuwsartikelen.
De app slaat erg aan, gezien het grote aantal nieuwsberichten dat aan de lancering is gewijd. Dat is begrijpelijk: er zitten bekende namen onder de investeerders in deze startup en de bekende blogger Robert Scoble is er ook van onder de indruk. Zelfs de beroemde acteur Ashton Kutcher is al verslaafd (en heeft een klein aandeel genomen in het bedrijf).
Gevolg: de servers van Flipboard kraken en pieken. De startup krijgt meteen te maken met de grenzen van zijn eigen groei, net als Twitter nog dagelijks ondervindt. Een Nederlander moet zorgen dat de achttien techneuten van Flipboard de boel in de lucht houden. Dat is Arthur van Hoff, een bekende techondernemer. Hij is sinds deze week technisch directeur van Flipboard, nadat dat bedrijf zijn startup Ellerdale Project heeft overgenomen.
De techniek van Ellerdale maakt het mogelijk om het 'sociale tijdschrift' nog sterker op de gebruiker af te stemmen, onder meer met aanbevelingen van gerelateerde content. Ellerdale Project heeft een geavanceerde ingang in de database van Twitter, de zogeheten firehose, waarmee het nauwkeurig indexeert waar de hele wereld het met elkaar over heeft. Die data gebruikt Flipboard nu om op slimme manieren te bepalen welk soort artikelen een gebruiker interessant zou moeten vinden.
Van Hoff, die al jaren in Silicon Valley woont, wist eerdere startups te verkopen aan Dell en Tivo. Hij werd in maart op Bright geïnterviewd door Michiel Frackers. Ook stond Van Hoff aan de wieg van programmeertaal Java. Flipboard laat nu een beperkt aantal gebruikers van enkele duizenden per uur toe tot de dienst, aldus Van Hoff. Dat is om de serverbelasting te beperken en alles voor de huidige gebruikers wel goed te laten verlopen.
Flipboard wil volgens Van Hof uiteindelijk gaan verdienen aan gerichtere advertenties in de app en aan overeenkomsten van uitgevers, die wellicht betaalde content of abonnementen kunnen aanbieden. Nu biedt Flipboard alleen nog samenvattingen van artikelen.
De opmaak van de app moet aandoen als een echt magazine met veel aandacht voor beeld. Gebruikers kunnen ook reacties en discussies op Twitter en Facebook over de getoonde onderwerpen in popupschermpjes bekijken.
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="334" height="280" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"> <param name="src" value="http://www.youtube.com/v/v2vpvEDS00o"><embed type="application/x-shockwave-flash" width="334" height="280" src="http://www.youtube.com/v/v2vpvEDS00o"></object>