
Tien miljoen mensen 'liken' Starbucks
Starbucks is het populairste merk op Facebook. Inmiddels heeft de koffieketen ruim tien miljoen likes gekregen.
Lady Gaga is lekker bezig op Facebook met tien miljoen fans. Naast mensen worden ook merken massaal geliked. In de top 10 van Facebookpagina's met de meeste fans staat Starbucks op plaats 9, direct na Lady Gaga. Op nr 1 staat Texas Hold'em Poker, op 2 Michael Jackson en op 3 Mafia Wars. Een merk dat als eerste in de buurt van Starbucks komt is Skittles op de achttiende plek met ruim 6,6 miljoen fans.
Starbucks doet er ook veel aan om via Facebook leuk gevonden te worden. Zo gaven ze bijvoorbeeld ijs weg via het sociale netwerk. Maar Starbucks blijkt ook vooral een merk te zijn waarmee mensen zich graag profileren in hun vriendengroep.
Steeds meer bedrijven willen graag geliked worden. Het is voor consumenten een laagdrempelige manier om te laten weten dat ze iets leuk of interessant vinden en daarmee hun vrienden inspireren. Sinds de Like-button op externe sites gebruikt kan worden, zien we vele voorbeelden. Ook Yahoo Finance heeft de Like button geïmplementeerd. Bij sommige aandelen kun je nu aangeven dat je ze leuk vindt. Gelukkig kun je - mochten de inkomsten tegenvallen - dat altijd weer terugdraaien.