
'Apple nu vreselijk mainstream'
Hipsters vrezen dat Apple met zijn zouteloze iPhone-reclames voor doorsnee Amerikanen nu echt te mainstream is geworden.
De nieuwe iPhone 4-commercials zijn slecht gevallen bij Apple-fans: te cheesy en zoetsappig. Met de humorloze spotjes lijkt Apple zich steeds duidelijk op de grijze massa. Ook de gewone Amerikaan uit de 'Mid-West' moet nu aan de iPhone. De trigger: videobellen is goed voor het gezinsleven. Vanuit bedrijfsoogpunt is het logisch: nieuwe markten aanboren betekent meer winst maken.
Maar deze flauwe reclamefilmpjes zijn wel erg inspiratieloos en commercieel, terwijl Apple een reputatie op dat vlak heeft hoog te houden. Het is een teken aan de wand, vreest de Amerikaanse trendwatcher Carles van Hipster Runoff, befaamd in de blogosfeer vanwege zijn ironische cultuurcommentaar. Apple bewijst hiermee volgens hem te mainstream te zijn geworden.
'Apple verspreidt veel mainstream-idealen zoals familie, liefde en relaties, om zo het Apple-merk relevant te maken op het Amerikaanse platteland.' Carles is hierdoor als oldschool Apple-fan tamelijk ontgoocheld: 'Ik dacht dat ik progressief was door Apple-producten te gebruiken. Maar ik houd mezelf voor de gek: er is een Appe Store in elk winkelcentrum in elke buitenwijk. Apples are for streamers.'
Vroeger waren de Apple-commercials een stuk creatiever, vindt hij. 'Ik mis de tijd waarin Apple een schattig alternatief liedje gebruikte in zijn commercials, zoals Feist.' Hij vraagt zich af: 'Is Apple tegenwoordig als een soort hippe band die transformeert tot de nieuwe U2? Moeten jullie ook zo overgeven van deze nieuwe commercials?'
Cultheld Carles overdrijft misschien, maar hij is verrevan de enige die zich zorgen maakt om Apples reputatie. Ook bij Nederlandse Apple-fanboys vallen de spotjes niet zo goed. Bij Macwereld.nl reageert men ook afwijzend: 'Ongelofelijk humorloze sentimentele verhaaltjes'. Uit de reacties bij iPhoneclub.nl: 'Hierdoor ga ik echt niet sneller een iPhone willen kopen' en 'Ze naderen alleen af en toe wel het uncanny valley-gebied'. Zelfs bezoekers van hardcore Mac-fans OneMoreThing.nl vinden 't allemaal maar niks: 'Verschrikkelijk wat een tenenkrommende advertenties' en 'Bah, ontzettend zoetsappig en Amerikaans... Waar is Think Different gebleven?'
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="334" height="280" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"> <param name="src" value="http://www.youtube.com/v/niOCmIuts90"><embed type="application/x-shockwave-flash" width="334" height="280" src="http://www.youtube.com/v/niOCmIuts90"></object>