
Elektrische auto's 'waardeloos' na 5 jaar
Hoe enthousiast we ook zijn over alle nieuwe elektrische auto's die komen: de vraag rijst hoe lang ze mee gaan en waarde houden
In Engeland heeft de onafhankelijke Glass' Guide ('de bijbel' genoemd in de handel) een voorzichtige voorspelling gedaan wat de nieuwe elektrische Nissan Leaf over vijf jaar nog waard zal zijn. De uitkomst: 10 procent van zijn nieuwwaarde. Dat is een afschrijving van 18 procent per jaar. Een schrikbarend hoog getal.
Leasemaatschappijen in Nederland houden dergelijke afschrijvingsgetallen ook aan. Maar die hebben uiteraard een belang bij hoge afschrijvingsgetallen. De LEAF zal maar mondjesmaat beschikbaar zijn in eerste instantie en dan is een externe verantwoording voor een hoge leaseprijs een mooie bijkomstigheid.
De hamvraag die niemand kan beantwoorden is natuurlijk: wat is een tweedehands accu met nog 80 procent capaciteit waard in 2015? Voorstanders van elektrisch rijden roepen dat ze op 'allerlei' manieren in te zetten zijn; als stroombuffer in het elektriciteitsnet bijvoorbeeld, of als deurstopper.
Nissan is overigens zelf actief in beeld in deze discussie, want zij kondigden aan 'de risicobeleving te willen verminderen'. Concreet betekent dat waarschijnlijk een gegarandeerde restwaarde, zoals je dat in de lease wel meer kent. Het apart leasen van de accu schijnt in Europa tegen allerlei wettelijke bezwaren op te lopen. Wie durft het hier aan om zich in te schrijven voor een elektrische Nissan Leaf voor 32K?